Voordeel 1: ze werken echt én zijn betaalbaar

Adverteren op sociale media kan voor sommige bedrijven nog onbekend terrein zijn, maar toch gaan veel bedrijven er al mee aan de slag. En waarom ook niet? De advertenties zijn erg doeltreffend als je weet hoe je ze moet inzetten. Uiteraard zal je eerste advertentie niet meteen een succes zijn, want Facebookadvertenties zijn best veelzijdig. Zie het als een leerproces.
 

Facebook biedt zelf tal van handleidingen aan om alle soorten advertenties te leren kennen, te testen en de bedrijfsmanager van Facebook volledig te verkennen. Zodra je deze tool onder de knie hebt, kan je beginnen experimenteren met doelgroepen, budgetten, tekst en beeld. Wanneer al deze zaken goed op elkaar zijn afgestemd, mag je er zeker van zijn dat je resultaten zult boeken met je advertentie.  
 

Uiteraard is het budget voor bedrijven ook belangrijk. In tegenstelling tot andere kanalen zoals LinkedIn, is adverteren op Facebook wél betaalbaar. Daarmee zeggen we niet dat adverteren op LinkedIn niet interessant is; dat is het zeker en vast voor B2B-advertenties. Het enige verschil is dat je op Facebook kunt beginnen met 1 euro per dag en op het einde van de maand best veel leads kunt binnenhalen. Natuurlijk zal je voor bepaalde advertentiedoelstellingen meer budget nodig hebben dan andere, zeker wanneer er een bepaalde actie vereist is van de persoon die de advertentie te zien krijgt. Facebook vraag hiervoor meer budget, maar zal de advertentie in ruil dan ook meer tonen aan mensen die écht geneigd zijn om op je ad te klikken.  

 

Voordeel 2: Facebookadvertenties werken erg doelgericht

Het eerste wat je moet doen wanneer je een advertentie opstelt, is een doelstelling bepalen. En zo zijn er heel wat mogelijkheden op Facebook. Het aanbod is zo uitgebreid, omdat dat de grootste garantie biedt op een geslaagde ad. Voor elke doelstelling voorziet Facebook een andere opbouw voor de advertentie en andere features. Mogelijke doelstellingen zijn: 

 

  • Meer merkbekendheid
  • Meer bereik
  • Meer verkeer naar de link die je opgeeft, bijvoorbeeld je website Meer betrokkenheid en engagement
  • Meer appinstallaties (indien je advertentie over een app gaat)
  • Meer videoweergaven
  • Leads genereren
  • Meer (chat)berichten
  • Meer conversie, dus meer waardevolle acties op je website, zoals het invullen van een inschrijvingsformulier
  • Meer verkopen uit catalogus (je kan producten in een catalogus toevoegen op Facebook en deze promoten)
  • Meer (fysiek en offline) winkelverkeer 

 

Voordeel 3: optimalisatie verzekerd!

Ben je niet tevreden over je eerste advertentie? Facebook heeft een ruime waaier aan tools om na te gaan waar je advertentie stroef verliep en hoe je het in de toekomst beter kan doen. 
 

In de tool advertentiebeheer op Facebook kan je je advertenties beheren. Het is een onderdeel van de Facebook Bedrijfsmanager waarin je alle statistieken van je advertentie kunt terugvinden en waar je dus kunt bekijken waar je advertentie is misgelopen.  

Een tweede tool is gebeurtenissenbeheer. Hier heb je de mogelijkheid om een pixel, een klein stukje code, te installeren op je website, zodat je het gedrag van mensen die via Facebook op je website terechtkomen, kunt monitoren. Met andere woorden, je ziet hoe zij op je website navigeren en waar ze je website verlaten. Zo kan je je website op die plaatsen optimaliseren, zodat je bezoekers op je website blijven. Het geeft je ook meer inzichten in je advertentie en hoe je die kunt verbeteren. 
 

Met zowel advertentiebeheer als gebeurtenissenbeheer kan je analyseren welke doelgroepen zich vaak op je website bevinden en wie doorklikt op je advertenties. Voeg deze doelgroepen vervolgens toe in de advertentietool van Facebook, zodat je hen kan targetten in toekomstige ads. Meer optimalisatie kan bijna niet. Bedankt, Facebook! 

 

Vraag je je af of Facebookadvertenties iets voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Of zie je het niet zitten om dit helemaal zelf uit te pluizen en te testen? Dan kunnen wij jou helpen, van het louter schrijven van een advertentietekst en een beeld opmaken, tot het volledig opzetten van een doelgerichte advertentie. Mail gerust naar info@accolade.be voor meer informatie.