Alles begint met een goed plan

Het succes van je aanwezigheid op een sociaal platform heeft te maken met de achterliggende algoritmes van dat kanaal. Gewoon aanwezig zijn is dus niet voldoende. Interactie opwekken, engagement creëren met je volgers en relevante content publiceren, dát is wat je moet doen om meer gezien te worden.

Nog voor je bepaalt op welke sociale media je actief wilt zijn, moet je een antwoord bieden op deze vragen:

  • Welke producten bied je aan?
  • Wie is jouw ideale klant?
  • Waar bevindt je doelgroep zich vooral?
  • Wat zijn de doelstellingen van jouw bedrijf? Wat wil je via sociale media bereiken?
  • Waar hecht jij als bedrijf het meeste waarde aan op het vlak van marketing?
  • Wat is jouw marketingstrategie en welk budget kan je hiervoor vrijmaken per maand of per jaar?

Zodra je op deze vragen een antwoord hebt, kan je beginnen nadenken over de sociale kanalen die het beste aansluiten bij jouw doelstellingen en doelgroep. We geven je graag een overzicht van de meest populaire kanalen en waarom je voor deze kanalen zou kunnen kiezen.

facebook logo

Facebook

Facebook heeft 2,27 miljard gebruikers en is hierdoor het platform met de meeste actieve users, elk met een eigen persoonlijke pagina. Daarnaast zijn er ook nog eens miljoenen bedrijven met een bedrijfspagina op Facebook. Opvallen is dus een must om gezien te worden!

Facebook is vooral geschikt als marketingtool voor B2C, net omdat er ook zoveel particulieren op actief zijn. Anderzijds werkt zo goed als elke particulier eveneens in een bedrijf, dus voor B2B kan Facebook zeker ook interessant zijn.

Met Facebook kan je:

  • je bedrijf online voorstellen en in contact komen met potentiële klanten;
  • meer en gerichter mensen bereiken dankzij advertenties. Je bepaalt zelf wie jouw bericht te zien krijgt en kan zo inzetten op je ideale klant.

Facebook wordt voornamelijk gebruikt om op de hoogte te blijven van nieuwtjes, commerciële acties te delen en volgers een glimp achter de schermen van bedrijven te geven.

Linkedin logo

LinkedIn

B2B, dat beschrijft het platform in één woord. Experts, werknemers, werkgevers … Iedereen uit het professionele leven deelt hier kennis, opinies en content, voornamelijk om hun personal brand op te bouwen. Door kennis te delen en te reageren op berichten binnen hun vakgebied, creëren ze immers een imago als expert, ook wel hun persoonlijk merk.

LinkedIn is dus een pak serieuzer dan Facebook, Instagram of Twitter. Er zijn zo’n 660 miljoen gebruikers actief op LinkedIn, dus ook hier is het interessant om aanwezig te zijn als bedrijf en als professional. Naast een persoonlijk profiel kan je ook een bedrijfspagina aanmaken, net zoals op Facebook.

Met LinkedIn kan je:

  • vacatures online plaatsen of solliciteren voor een job;
  • zakelijke meningen, berichten en ervaringen delen met andere gebruikers;
  • een netwerk opbouwen;
  • adverteren;
  • je bedrijf en jezelf als expert in de kijker zetten.
Instagram logo

Instagram

Instagram zet in op visuele content en dat merk je meteen wanneer je de app opent. Je kunt op Instagram immers enkel foto en video delen.

Meer dan een miljard gebruikers zoeken of delen er inspiratie, foto’s en video’s met hun vrienden en familie. Door bij elk beeld een sterke beschrijving en hashtags, ook wel caption genoemd, te delen, word je sneller gezien en gevonden. Ook de Instagram Stories zijn een leuke tool om veel content te delen met je volgers.

Heb je een tastbaar product? Dan zijn foto’s en video’s zeker interessant als marketingtool. Bestaat je doelgroep bovendien ook uit millenials en Gen Z’ers (de generatie die na de millenials volgt)? Dan is Instagram zeker interessant voor jouw bedrijf

Twitter logo

Twitter

Twitter is een platform waarop heel veel mensen in korte berichtjes (tweets) hun mening delen, hulp vragen aan bedrijven of ander nieuws delen. Het is een uitstekend platform voor customer service, maar er wordt ook heel wat minder serieuze content op gedeeld. Voor bedrijven is dit een goede manier om te interageren met (potentiële) klanten, hen te helpen wanneer ze je nodig hebben of updates over je bedrijf te delen.

Pinterest logo

Andere kanalen die terrein winnen

 

Pinterest

Pinterest wordt eerder gezien als een zoekmachine voor inspiratie, dan als een socialenetwerksite. Gebruikers zoeken er met kernwoorden naar specifieke afbeeldingen om inspiratie op te doen. Outfits, designs, auto’s en interieurideeën zijn onderwerpen die het vaakst worden gezocht. Als bedrijf kan je je producten ‘tentoonstellen’ onder bepaalde categorieën die borden worden genoemd. Je kunt er ook op adverteren.

Youtube logo

YouTube

YouTube is een online videokanaal met 1,5 miljard actieve gebruikers waar videocontent centraal staat. Bij het uploaden van kwalitatieve video’s en een goede caption worden video’s zo ook gemakkelijker gevonden via zoekmachines zoals Google. Bedrijven gebruiken YouTube vooral voor productvideo’s, bedrijfsnieuws, branding of vlogs.

Snapchat logo

Snapchat

Snapchat is een goede tool, maar het is niet ideaal voor iedere business. Wil je er toch op inzetten? Zoek dan eerst uit of jouw doelgroep aanwezig is. Je kan Snapchat gebruiken om te interageren met je klanten en volgers, updates uit te sturen, nieuwigheden te tonen en te adverteren. De grootste groep gebruikers van Snapchat zijn millenials.

Tiktok logo

TikTok

TikTok is een enorme hype en kan misschien wel uitgroeien tot een blijvend sociaal kanaal zoals Facebook of Instagram. Toch is het net zoals Snapchat niet voor iedere doelgroep aan te raden. Ook zijn de gebruikers hier vooral millenials en ook steeds meer Gen Z’ers. TikTok ondersteunt sinds kort ook advertenties.

Wil je meer weten over sociale kanalen? Of wil je een strategie op maat (laten) opstellen? Of heb je gewoon een duwtje in de rug nodig? Geen nood, Accolade kan je hierbij helpen. Stuur ons een berichtje via sociale media (want ja, ook wij zijn aanwezig op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter) of mail naar info@accolade.be voor meer informatie of een vrijblijvende offerte. Tot dan!