Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is marketing via e-mail, logisch. Het is een vorm van direct marketing met mail als communicatiemiddel, vaak om commerciële en informatieve boodschappen te versturen naar je doelgroep(en) en (potentiële) klanten. Je maakt een database aan met contacten die je bij voorkeur onderverdeelt in categorieën om gerichte e-mails te versturen.

E-mailmarketing is interessant voor:

  • de opvolging van het aankoopproces van een dienst of product van een klant;
  • klantenwerving door de relatie met de klant op te bouwen en te optimaliseren;
  • commerciële boodschappen om aankopen te stimuleren;
  • het opbouwen van klantloyaliteit;

Wist je dat e-mailmarketing tot op vandaag nog steeds beter scoort dan sociale media? Net daarom blijft het een populair middel. De kans dat mensen je e-mail zien voorbijkomen en lezen is immers groter dan dat ze je bericht op sociale media opmerken.

 

De voordelen van e-mailmarketing

E-mailmarketing kent enorm veel voordelen:

  • de financiële investering is beperkt;
  • het gaat enorm snel en berichten worden onmiddellijk ontvangen;
  • je bericht komt in de mailbox van de ontvanger, waardoor hij er niet naast kan kijken;
  • directe actie is mogelijk door de knoppen en links in de mail;
  • per doelgroep, sector of segment is er de mogelijkheid om gepersonaliseerde mails te verzenden, waardoor het opsturen van relevante informatie gemakkelijker wordt;

  •  

Tips voor efficiënte e-mailmarketing

E-mailprogramma’s werken vaak erg intuïtief, maar we geven je toch nog graag enkele tips mee om je e-mailmarketing te optimaliseren:

  • Gebruik een aantrekkelijk design in de mailing, want zo blijven lezers langer hangen.
  • Onthoud dat veel mensen hun mails mobiel bekijken. Houd daar rekening mee in het ontwerp en maak de mail niet te lang.
  • Voeg je logo en huiskleuren toe om meer herkenbaarheid te creëren.
  • Schrijf een pakkende onderwerpregel en preview (lijntje tekst dat als voorbeeld onder het onderwerp wordt weergegeven in je mailbox). Dit bepaalt in grote mate of de ontvanger de e-mail al dan niet opent.

Maak gebruik van mailprogramma’s om je mails op te maken en te versturen naar je contacten. Naast MailChimp en Flexmail heb je ook nog Sender, Mailjet en Omnisend, bijvoorbeeld. Tools zoals Hubspot kan je dan weer gebruiken als CRM (customer relations management) om je klantenrelaties up-to-date te houden.

 

Wat met privacy?

Sinds de GDPR in voege trad in mei 2018 mag je niet zomaar meer mensen mailen zonder hun toestemming, al zijn er enkele uitzonderingen. Geanonimiseerde e-mailadressen zoals info@-adressen, waarin geen persoonsnaam wordt gebruikt, mogen wel nog opgenomen worden in je database. Persoonlijke e-mailadressen niet, tenzij je expliciet toestemming hebt gekregen via een opt-in, en dat moet je kunnen bewijzen. Voor meer informatie over GDPR bij e-mailmarketing verwijzen we je graag door naar dit artikel.

Geen idee hoe je moet beginnen met e-mailmarketing? Of wil je een mailing laten ontwerpen om later uit te sturen? Of misschien toch je volledige e-mailmarketing door professionals laten uitvoeren? Stuur vrijblijvend een mailtje naar info@accolade.be en wij geven je meer informatie.