Een copywriter aanvaardt niet zomaar elke opdracht

Een goede copywriter zal niet zomaar een opdracht aanvaarden als hij niet vooraf weet wat er precies van hem verwacht wordt. Een copywriter die zich na een duidelijke briefing niet helemaal comfortabel voelt bij een opdracht, doet er goed aan deze alsnog niet te aanvaarden of uit te besteden aan een collega. Elke tekst moet er immers uitzien alsof de opdrachtgever deze zelf heeft geschreven en moet dus de nodige kennis en expertise uitstralen.

Een copywriter stelt de juiste vragen

Nog voor opdrachtgever en copywriter akkoord gaan, verzamelt de copywriter essentiële informatie. Enerzijds om te kunnen inschatten of deze opdracht iets voor hem is, en anderzijds uiteraard om een correct prijsvoorstel te kunnen opmaken.

Vragen die wij op voorhand aan onze klanten stellen, zijn onder meer:

  • Wat is je core business?
  • Wat is je visie en missie?
  • Wat is je gewenste imago?
  • Wat zijn je troeven?
  • Wie is je ideale klant?
  • Wie is je minst ideale klant?
  • Geef enkele namen van concullega’s
  • Naar welk bedrijf kijk je op?
  • Welke achtergrondinformatie kan je ons bezorgen voor deze opdracht?
  • Is er een huisstijl/schrijfstijl waar we rekening mee moeten houden?
Copywriter stelt vragen

Daarnaast stellen we ook nog enkele vragen over de specifieke opdracht zelf:

  • Wat is de boodschap van de tekst?
  • Wat is het doel van de tekst? Welke call-to-action moeten we in de tekst verwerken?
  • Wie zal de tekst lezen?
  • Waar zal de lezer de tekst lezen? Met andere woorden, via welk kanaal wordt deze tekst verspreid?
  • Hoe lang moet de tekst ongeveer zijn?

Pas als we een antwoord hebben op al deze vragen kunnen we inschatten of onze copywriters geschikt zijn voor de opdracht en binnen welk budget dit mogelijk is.

Typing

Een copywriter heeft niet per se dezelfde achtergrond als de opdrachtgever

Voor copywriting over bijvoorbeeld een juridisch of technisch onderwerp is het niet noodzakelijk dat de copywriter hier al specifieke ervaring mee heeft. Zo schrijven wij soms blogs voor een advocatenkantoor of productfiches voor een fabrikant van stalen oplossingen. Het is logisch dat onze copywriter niet per se een juridische of technische opleiding heeft gevolgd en hier alles over weet.

Integendeel, het is net een troef dat een copywriter ergens minder in gespecialiseerd is dan de opdrachtgever. Onze klanten zitten vaak zo dicht met hun neus op hun business dat ze dingen te technisch of te ingewikkeld gaan uitleggen. Wat uiteraard aantoont hoe ver hun expertise en kennis reikt, maar hún doelpubliek is vaak veel minder gespecialiseerd en begrijpt dan weer te weinig waarover het gaat. Zo mist een tekst natuurlijk zijn doel.

Een copywriter slaagt erin het perfecte evenwicht te vinden tussen de expertise van de opdrachtgever en het kennisniveau van het doelpubliek. Door daar een harmonie in te vinden, kan een copywriter een boodschap in het juiste jasje stoppen en écht doen binnenkomen bij de lezer.

 

Hoe vind ik de juiste copywriter voor mijn opdracht?

Een goede copywriter herken je aan het soort vragen dat hij stelt. Heb je het gevoel dat de copywriter doorvraagt en strategisch met je meedenkt, dan zit je goed. Copywriters met een visie en veel algemene kennis zullen ook suggesties geven voor het grafische aspect en eventuele vervolgcommunicatie aanbevelen. Aanvaardt een copywriter jouw opdracht zonder meer, stel dan zelf enkele vragen en vraag desnoods referenties.

De copywriters van Accolade hebben ervaring met tal van uiteenlopende sectoren en tekstgenres. Ze denken met elke klant mee en blijven schrijven tot het helemaal goed zit. Heb jij ook een tekst nodig en slaag je er niet in je boodschap over te brengen naar je doelpubliek of weet je niet waar te beginnen? Mail vrijblijvend je vraag naar info@accolade.be.