Het voordeel van je teksten zelf te schrijven

Veel mensen zijn wat terughoudend over het al dan niet uitbesteden van hun schrijfwerk. “Niemand kent mijn business toch zo goed als ikzelf?”, vragen ze zich vaak af. En dat is helemaal waar: je kan niet verwachten dat een copywriter jouw sector en jouw bedrijf na slechts één opdracht door en door kent.

Dat al die kennis bij jou zit en niet moet worden overgedragen aan een copywriter als je je teksten zelf schrijft, is handig en bespaart je wat tijd. Dat is dan ook meteen het enige voordeel aan zelf je teksten schrijven. Voor mensen die van nature een vlotte pen hebben en iets afweten van communicatie kan het kostenefficiënter zijn om bepaalde teksten zelf te schrijven, maar de vraag blijft of je die tijd niet beter nuttiger had kunnen besteden, bijvoorbeeld aan werk dat je aan klanten kunt factureren?

 

De voordelen van samenwerken met een copywriter

Een copywriter is als een kameleon: hij past zich aan elke context aan en heeft een erg groot inlevingsvermogen. Je hoeft dus geen schrik te hebben dat een copywriter te weinig kennis heeft over je business, want eerlijk, dat hangt vooral van jou als opdrachtgever af én van de vragen die de copywriter stelt. De rest is afhankelijk van de mate waarin de copywriter zich in jouw doelgroep kan inleven.

We zetten de voordelen van een copywriter even op een rijtje:

1. Een copywriter stelt de juiste vragen, nog voordat hij een offerte opmaakt. Bij Accolade bezorgen we je eerst een blanco briefingdocument met algemene vragen over je bedrijf, zoals wie je klanten zijn, wat je core business is, je gewenste imago/schrijfstijl, naar welke concullega’s je opkijkt en wat je visie en missie is. Op die manier leren we je bedrijf meteen al beter kennen. Daarnaast vragen we je welk type tekst je nodig hebt, wie die tekst zal lezen, waar die verspreid wordt en wat je ermee wilt bereiken. Pas dan kunnen we je een gericht voorstel bezorgen.

2. Een copywriter denkt strategisch met je mee en geeft communicatieadvies. Een goede copywriter herken je aan kritische vragen en nuttige suggesties. Als wij een tekst moeten schrijven die jij slechts één keer van plan bent te gebruiken, bijvoorbeeld in geval van een publicatie in een vakmagazine, dan zullen wij nog andere kanalen suggereren waarop je (delen van) de tekst kunt delen. Met minimale aanpassingen kan je een tekst geschikt maken voor tal van andere kanalen. Een kleine extra kost, maar zeer interessant voor je marketing én de return op je investering.

3. Een copywriter schrijft vlot en foutloos, met oog voor je doelpubliek. Wij zoeken altijd de gulden middenweg tussen jouw enorme kennis en expertise, en het kennisniveau van je doelgroep en jouw communicatiestijl. Als jij als websitebouwer gespecialiseerd bent in een bepaalde programmeertaal en je potentiële klanten van de voordelen daarvan wil overtuigen, heeft het weinig nut om de technische kant op te gaan. Dat begrijpen mensen zonder kennis van websites en programmeertalen toch niet. Als copywriter gaan wij jouw technische uitleg in mensentaal weergeven, zodat iedereen begrijpt wat er staat.

4. Jij bespaart kostbare tijd. Veel mensen die denken dat ze dat toch beter ‘even snel zelf schrijven’ om kosten te besparen, komen vaak bedrogen uit. Ze spenderen heel veel tijd aan het vinden van de juiste woorden en kunnen urenlang twijfelen over wat ze wel en niet gaan vertellen. Uren die je had kunnen besteden aan factureerbaar werk voor je klanten. Voor ons is schrijven onze tweede natuur. We doen het elke dag voor verschillende klanten uit de meest uiteenlopende sectoren en hebben ervaring met tal van communicatiemiddelen en tekstgenres. Het gaat met andere woorden erg vlot, veel vlotter dan wanneer je het zelf zou doen.

 

Wat kost dat nu?

De hamvraag blijft natuurlijk wat het kost om je schrijfwerk aan een copywriter uit te besteden. En zoals dat heel vaak het geval is, hangt het prijskaartje voornamelijk af van de specifieke opdracht. Is er naast de briefingdocumenten en eventueel een kort telefoontje ook een meeting nodig? Hoe lang moet de tekst zijn? Gaat het om een erg creatieve tekst waar toch wel wat brainstorming voor nodig is of gaat het om veel voorkomende types tekst, zoals een persbericht of een productfiche?

Revisierondes zijn er altijd, zonder uitzondering. Voor een enkele tekst moet je rekening houden met één tot twee herschrijfrondes, maar voor bijvoorbeeld een volledige website worden dat al snel vier tot vijf versies. Dat is helemaal normaal, essentieel zelfs, om tot een resultaat te komen waar zowel de opdrachtgever als de copywriter zich helemaal goed bij voelen.

Hoewel de investering dus afhangt van het type tekst, kunnen we er wel een grove lijn in trekken. Tekst voor een flyer op A5, voor- en ommezijde, kan vanaf € 75. Een blog van 500 tot 700 woorden met metagegevens en bijvoorbeeld een intro voor op sociale media kan vanaf € 120. Voor een basiswebsite met een homepagina, drie dienstenpagina’s en overzichtspagina voor blogs en referenties, moet je rekenen op minstens € 400. En logischerwijs: hoe meer input jij ons geeft, hoe minder werk de copywriter heeft. Wil je liever wat meer investeren en ons zelf het opzoekwerk laten doen, dan kan dat ook, maar we verkiezen toch dat jij ons vanuit jouw ervaring alle noodzakelijke informatie bezorgt.

Elke opdracht is anders. Laat ons gerust weten welke tekst jij misschien zou willen uitbesteden en dan geven we graag eerlijk advies. Op basis van enkele vragen zullen we vervolgens een offerte kunnen opmaken. Mail vrijblijvend naar info@accolade.be.