Wat is een hashtag?

Hashtags zijn ondertussen onmisbaar op sociale platformen. Ze helpen je om online beter gevonden te worden en om het bereik van je bericht te vergroten. Mensen die je niet kent, kunnen immers naar bepaalde kernwoorden of hashtags zoeken en dan verschijnt jouw bericht in hun zoekresultaten.

 

Hoe gebruik je hashtags?

Tip 1: zorg dat je hashtags relevant zijn

Bedenk woorden die relevant zijn voor jouw merk en bedrijf, én waar mensen naar zoeken online. Er zijn verschillende tools, zowel gratis als betalend, die je daarbij kunnen helpen. Voorbeelden zijn Hashtagify en Later.

 

Tip 2: gebruik er niet te veel of te weinig

Minder dan acht hashtags gebruiken heeft weinig effect, terwijl meer dan dertig hashtags dan weer te veel is. Idealiter zit je daar ergens tussenin, zo rond de vijftien hashtags.

 

Tip3: volg je statistieken op

Wanneer je je eigen bericht bekijkt, kan je (althans op je bedrijfspagina op Instagram) klikken op ‘Statistieken bekijken’. Daar vind je onderaan ‘Bereik’ en ‘Hashtags’. Zo zie je hoeveel mensen er via je gekozen hashtags je post gezien hebben. Handig!

 

Tip 4: gebruik hashtags in je stories

Ook in je Instagram Stories kan je hashtags gebruiken om sneller gevonden te worden. Dat werkt net op dezelfde manier als in een gewone post.

De perfecte hashtag kiezen is niet eenvoudig, maar doe vooral waar jij je goed bij voelt. Met onze tips hierboven kom je al een heel eind. Wil je meer weten over hashtags, heb je hulp nodig of kan je ondersteuning gebruiken voor je sociale media? Neem contact met ons op via sociale media of mail naar info@accolade.be