Een copywriter heeft een theoretische achtergrond

Copywriting is een vak zoals een ander. Er bestaat dus wel degelijk een theoretische achtergrond en die bestaat uit een stevige mix van marketingkennis en inzicht in de verschillende teksttypes.

Onze eigen copywriter/vertaler Phebe had al een hele vlotte pen, maar volgde toch een doorgedreven opleiding om zo ook het certificaat van copywriter te behalen. Tijdens de opleiding leerde ze welke vragen niet mogen ontbreken in elke briefing en vooral welke specifieke vragen je voor specifieke teksttypes moet stellen. Ook werden alle teksttypes bestudeerd, zoals een persbericht, blog, brochure, nieuwsbrief, speech, noem maar op. Elk soort tekst heeft zijn kenmerkende eigenschappen en vraagt om een andere aanpak.

"Kan ik niet beter zelf mijn teksten schrijven?" Het is waar dat jij jouw bedrijf het beste kent, maar soms is het niet slecht om iemand van buitenaf jouw boodschap te laten overdragen. Een copywriter denkt met je mee, schrijft foutloze teksten én zorgt ervoor dat je online sneller gevonden wordt. Drie vliegen in één klap!

Een copywriter verdiept zich in SEO

Teksten voor je website nodig? Dan is SEO, ook wel zoekmachineoptimalisatie, tegenwoordig niet meer weg te denken. Search Engine Optimisation (SEO) betekent dat je de juiste zoekwoordcombinaties op de juiste plaats gebruikt om hoger te scoren in zoekmachines. Om die zoekwoorden te bepalen, wordt eerst een zoekwoordanalyse uitgevoerd. Zonder (en zelfs met) een sterke SEO-kennis is dat geen eenvoudige klus. We bepalen welke woorden je potentiële klant opzoekt en gaan daarna kijken welke van deze woorden het interessantst zijn voor jouw bedrijf.

Ook bij Accolade voelden we de nood om ons te verdiepen in het online verhaal. We volgden verschillende cursussen over zoekmachineoptimalisatie, SEO-copywriting en schrijven voor het web. En we leren nog elke dag bij.

Copywriters Accolade

Een copywriter denkt mee met je andere partners

Een copywriter is meer dan een gewone leverancier. Wie denkt dat hij gewoon enkele korte instructies aan een copywriter kan geven en dan in één keer een perfect afgewerkt resultaat mag terugverwachten, heeft het bij het verkeerde eind. Zeker niet als het over websiteteksten gaat.

Net zoals je nauw samenwerkt en pingpongt met je webbouwer en grafische vormgever, is dat met een copywriter niet anders. Integendeel, zeker voor teksten voor je website zou een copywriter je eerste aanspreekpunt moeten zijn, nog voordat je contact opneemt met een webbouwer en grafische vormgever.

Een SEO-copywriter heeft immers niet alleen sterke kennis over zoekmachineoptimalisatie op tekstniveau, maar ook op technisch niveau. En met technische kennis bedoelen we dat een goede SEO-copywriter weet waar een website technisch gezien aan moet voldoen om hoger te scoren. Dat betekent ook dat je je copywriter en webbouwer idealiter samen bij je uitnodigt voor een briefing, zodat zij perfect op elkaar zijn afgestemd en het beste uit je investering kunnen halen door nauw samen te werken.

Zo heb je ook nog eens een extra partner aan tafel om strategisch mee te denken over je website. Moeten al die diensten wel evenveel aandacht krijgen? Heb je wel al die pagina's nodig, of kunnen we de klant sneller overtuigen om contact op te nemen zodat je die informatie persoonlijk kunt vertellen? Vergeet niet dat een copywriter ook een beetje een marketeer is, en dus vooral schrijft om jou te helpen je doelstellingen (naambekendheid, conversie, klantenbinding...) te bereiken. Het is dus belangrijk een copywriter in het hele online verhaal te betrekken en niet louter in het schrijven van teksten zonder meer.

Twijfel je of je een copywriter onder de arm moet nemen? Stel ons je vraag en wij geven je graag advies. Zo kan je nog altijd beslissen hoe je het liefste te werk gaat. Mail naar info@accolade.be.