Het geheim van tevreden klanten

We willen allemaal tevreden klanten. Tevreden klanten geven meer uit, komen vaker terug en bevelen je sneller aan bij vrienden en relaties. Tegelijk horen we van diezelfde vrienden en relaties dat ze een slechte ervaring hebben met bedrijf X of bedrijf Y. We doen allemaal ons best om niet bedrijf X of Y te worden, maar toch gebeurt het.

Begin bij je interne communicatie

Het geheim om niet dat bedrijf te worden, is communicatie. Welke communicatie? Alle communicatie. Het begint intern. Zorg dat alle medewerkers goed weten wat van hen wordt verwacht, en praat vooral met elkaar als iets niet vlot loopt. Wanneer alle neuzen in dezelfde richting staan en iedereen tevreden is over hoe alles verloopt, wordt het tijd om naar de externe communicatie te kijken.

Externe communicatie, doelgericht en zonder clichés

Veel bedrijven communiceren vanuit hun standpunt en vergeten dat die communicatie voor hun klant bedoeld is. De klant, die een probleem heeft en eigenlijk gewoon een oplossing wil. Hij heeft geen boodschap aan de allernieuwste technieken en technologieën die jullie gebruiken, en de woorden ‘beste prijs’, ‘kwaliteit’ en ‘service’ betekenen al helemaal niets meer.

Communiceer dus via alle kanalen voornamelijk over welke problemen je oplost voor je klant. Daarna kun je de woorden, kwaliteit en service een invulling geven. Zo kun je bijvoorbeeld een garantie bieden voor je product of dienst, of je laat met beeldmateriaal zien hoe kwalitatief jouw product of dienst is. Want dat is waardoor de klant vertrouwen krijgt in jou en je diensten. Bovendien wil de klant zijn probleem liefst zo snel mogelijk opgelost zien. Geef dus een concrete invulling aan het woord ‘service’. Kom je aan huis? Geef je binnen de 24 uur een offerte? Ben je dag en nacht bereikbaar? Heb je vervangtoestellen of andere oplossingen om de klant onmiddellijk uit de nood te helpen?

Wees je concurrenten voor

Klanten gaan bijna altijd vooraf online op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Als ze bij een concurrent alle informatie vinden die ze zoeken, zullen ze zelden nog de moeite doen om contact op te nemen met jou. Geef je potentiële klanten de informatie die hen echt overtuigt, en ze komen vanzelf tot bij jou. Dan hoef je alleen nog maar te doen wat je belooft.

Vind je dit een moeilijke oefening? Neem dan contact met ons op. We bepalen samen hoe jij je klanten kunt overtuigen en gieten dit in mooie teksten voor je website, nieuwsbrieven, blogs en sociale media.

 

Accolade
Language
Services

  • Idiomatische teksten uit de pen van een native speaker
  • Een grondige kwaliteitscontrole door een tweede professionele vertaler/copywriter
  • Correcte en goed opgebouwde teksten voor een sterk imago
  • Een transparante en duidelijke prijsbepaling
  • Ruimte voor overleg, vragen en antwoorden tijdens het vertaal- of schrijfproces