Verplaats je in de journalist

Persberichten verstuur je naar journalisten uit jouw streek of die gespecialiseerd zijn in het soort nieuws dat jij wilt brengen. Probeer je dus steeds in de journalist te verplaatsen en hem zo veel mogelijk werk te besparen door een kant-en-klaar persbericht uit te sturen. Door alvast met de volgende drie gouden regels rekening te houden, ben je alvast goed vertrokken:

kranten
  1. Een persbericht is geen advertentie. Het doel van een persbericht is louter informeren, niet verkopen! Een tweede doel is natuurlijk naambekendheid voor je bedrijf creëren en een gevestigde waarde worden in de sector.
  2. Een te kort persbericht betekent dat je te weinig te vertellen hebt. Als je na één of twee alinea’s niets meer weet toe te voegen, dan is je nieuws misschien toch geen stof voor een persbericht.
  3. Creëer nieuwswaarde. Het woord zegt het zelf: ‘nieuws’ is iets wat nog niet bekend is én bij voorkeur een boodschap waar zoveel mogelijk mensen iets aan hebben. Zonder nieuwswaarde, geen persbericht.

Do’s van een persbericht

  • Grijp de aandacht met een opvallende titel. Eentje die de aandacht trekt, maar net niet alles zegt, zodat de lezer zin heeft om te beginnen lezen.
  • Hou het bij de feiten en argumenteer. Nogmaals, een persbericht is geen verkoopmiddel. Met een persbericht zorg je voor extra naambekendheid en wissel je informatie uit.
  • Correct taalgebruik is een must. Denk onder meer aan hoofdletters, vervoegingen van werkwoorden en spelling.
  • Zorg voor goedkeuringen als je die nodig hebt. Wanneer je bijvoorbeeld mensen citeert of foto’s gebruikt, heb je hiervoor de goedkeuring van de juiste mensen nodig.

 

Don’ts van een persbericht

We vallen in herhaling, maar onderstaande zaken kan je beter vermijden in een persbericht:

  • Voorkom flauwe inhoud of overdrijvingen. Een persbericht moet vooral feiten beschrijven. Als dat uitzonderlijke feiten zijn, kan de journalist zelf een waardeoordeel toevoegen.
  • Vermijd taalfouten. Taalfouten zijn onprofessioneel en kunnen je imago schaden. Uit onderzoek blijkt ook dat 9 op de 10 mensen zich storen aan taalfouten. Veel kans dat ze dan ook geen contact met je opnemen als er fouten op bijvoorbeeld je website zouden staan en dat je business misloopt.
  • Geef geen verkooppraatje. Het doel van een persbericht is informeren, niet verkopen. Uiteraard kan je onderaan het persbericht wel een boiler plate toevoegen. Dit is een puur informatieve alinea waarin je je bedrijf kort voorstelt.

Over een persbericht moet goed worden nagedacht. Geen tijd voor of zin in? Accolade heeft ervaring met het schrijven van persberichten die je helpen je naambekendheid te vergroten. Op basis van een gedetailleerde briefing schrijven wij graag jouw persbericht uit. Neem contact met ons op!