Vijf essentiële vragen

De vragen die je je klant of opdrachtgever zeker moet stellen zijn de volgende:

  1.  Wat is het onderwerp van de tekst? Over welk bedrijf, product of dienst moet je schrijven?
  2. Wie zal de tekst lezen? Met andere woorden, hoe ziet de doelgroep eruit?
  3. Wat is het doel van de tekst? Is er een call-to-action?
  4. Wat is de boodschap die de lezer moet onthouden?
  5. In welke vorm zal de lezer de tekst te zien krijgen? Online of print?

De eerste vier vragen zijn uiteraard vanzelfsprekend, maar bij de vijfde vraag heb je misschien nog niet stilgestaan. Toch is het belangrijk om te vragen of de tekst online of in gedrukte vorm zal verschijnen. Het leesgedrag is bij beiden namelijk helemaal anders. Online lezen mensen steeds minder; de inleiding is dus van groot belang. Vaak haken lezers af na het eerste brokje tekst. Ook wordt er online voornamelijk in een F-vorm gelezen (zie foto), iets waar je dus ook beter rekening mee houdt voor de opbouw van je tekst.

F copywriting

Wat je zeker ook moet vragen

Vergeet zeker niet te vragen naar de USP (unique selling proposition) en de KSP’s (key selling propositions) van het onderwerp van je tekst. Zo weet je meteen welke eigenschappen je in de verf moet zetten en welke argumenten je kan aanhalen. Ook meer informatie over concurrenten en intellectuele eigendomsrechten kan interessant zijn. Tot slot vraag je naar de huisstijl die je moet respecteren en wat de precieze deadlines zijn. Zo kan je in samenspraak met de opdrachtgever een tijdslijn samenstellen die voor beide partijen goed werkt.

Waarover gaat de tekst, wie zal de tekst lezen en in welke vorm, wat wil je met de tekst bereiken en wat moet de lezer onthouden? Vijf essentiële vragen die je je moet stellen voor je een tekst begint te schrijven.

De voordelen van een goede briefing

Het hoeft niet gezegd dat een duidelijke briefing zorgt voor een stevige fundering voor je tekst. Hoe meer informatie je van de opdrachtgever krijgt, hoe beter je weet wat hij verwacht en hoe beter je je kan inleven in het hele verhaal. Je voelt het bedrijf beter aan en kan de boodschap helder overbrengen. Dat zorgt dan weer voor meer geloofwaardigheid, wat op zijn beurt leidt tot meer conversie. Iedereen tevreden.

Besteed je je copywriting liever uit, zodat je meer tijd kan spenderen aan je core business? Laat dat schrijven dan maar over aan Accolade. Neem contact met ons op voor meer informatie en wie weet wat onze pennen jou nog kunnen brengen!