Wat is influencer marketing?

Bij influencer marketing verspreiden mensen met een bepaalde invloed een commerciële boodschap bij een specifieke doelgroep. Meestal gebeurt dit via sociale media en spreken we dus van sociale influencers.

Eigenlijk is influencer marketing niks nieuws, want de mens wordt al altijd beïnvloed door anderen. Alleen hoeft dat niet alleen via mond-tot-mondreclame meer te zijn, maar kan het ook via sociale media.

Hoe het komt dat influencers zo’n groot publiek hebben? Meestal is dit gegroeid vanuit hun persoonlijke interesse voor bijvoorbeeld reizen, mode, eten, dieren en nog zoveel meer. Ze hebben een bereik opgebouwd dat nu bijzonder welkom is voor bedrijven die bij hun persoonlijke interesse aansluiten en mee willen genieten van dat publiek. Zo verdienen influencers een centje bij én weten bedrijven dat hun content via zorgvuldig geselecteerde influencers meteen bij hun ideale doelgroep terechtkomt.

Foto nemen van koffie

Wat kan een influencer opleveren?

Wie influencer marketing op een goede manier inzet, kan daar veel baat bij hebben.

Bereik jouw ideale klant met influencer marketing

Bedrijven die aan influencer marketing willen doen, kiezen niet zomaar voor de eerste, de beste influencer. Je moet een influencer vinden die past bij je merk, dezelfde waarde en normen heeft en een specifieke doelgroep (lees: jouw ideale klanten) bereikt. Elke influencer is doorgaans gespecialiseerd in een bepaalde sector tot maximaal drie specifieke sectoren. Zo weet je meteen ook zeker dat de volgers van jouw influencers geïnteresseerd zijn in bepaalde onderwerpen, waardoor jij als bedrijf erg doelgericht je ideale klant kunt bereiken.

 

Geef je product of dienst meer zichtbaarheid met een influencer

Influencers en hun volgers zijn onafscheidelijk. Ze hebben een bepaalde band opgebouwd met hun volgers en wéten dat hun volgers waarde hechten aan wat zij te vertellen hebben. Ideaal dus om als bedrijf te vragen of ze je product of dienst  af en toe kunnen promoten. Influencers hebben bovendien het voordeel dat zij hun volgers kunnen aanzetten tot bepaalde acties, zoals iets kopen of naar een event gaan.

 

Hoe vind ik een geschikte influencer voor mijn bedrijf?

Het is een feit dat vooral grotere bedrijven met influencers werken en hier het budget voor hebben. Maar ook als kleiner bedrijf is het mogelijk  om je producten of diensten via influencers te promoten bij jouw doelgroep.

Je volgt vast en zeker al enkele mensen op sociale media die een groot bereik hebben. Misschien bereiken zij wel grotendeels jouw ideale klant? Er is niets mis mee om te vragen of zij af en toe iets willen posten over jouw product of dienst. Vaak kan dat heel subtiel, denk bijvoorbeeld aan een zogezegd spontaan bezoek aan jouw restaurant waarin jouw bedrijfsprofiel dan getagd wordt.

Wat dat kost? Dat hangt af van de influencer. Voor sommige influencers is het voldoende als ze het product dat ze promoten mogen houden, anderen vragen een financiële vergoeding. De bekendere, grotere influencers werken veelal via een bureau en dan valt er weinig te onderhandelen. Maar een nee heb je, een ja kan je krijgen!

Wil jij weten hoe je jouw product of dienst kunt promoten? Influencer marketing is niet onze core business, maar we hebben wel de kennis in huis om advies te geven over alle types marketing en wat kan werken voor jou. Mail gerust naar info@accolade.be.