Wat is een Instagram Story?

Een story is een verzameling van verschillende story blocks met foto’s en/of video’s met beperkte duur: een foto blijft max. 3 seconden staan en een video max. 10 seconden. Een hele story blijft 24 uur staan om te bekijken. Daarna verdwijnen ze automatisch. In 2017 werd een feature toegevoegd om je verhalen op te slaan en uit te lichten op je profiel, de zogenaamde ‘Instagram Highlights’. Per onderwerp kies of maak je een icoontje dat past bij de Stories die je bij dat onderwerp opslaat. Als je bijvoorbeeld als bedrijf iedere dag een tip plaatst op je verhaal en je die wilt opslaan, kun je een highlight maken ‘Tips’ op je profiel om deze tips uit te lichten. Op die manier kunnen je volgers op termijn heel wat tips na elkaar bekijken op je profiel.

De Instagram Stories kun je bewerken met stickers, tekst of filters die Instagram aanbiedt. Ook kun je je eigen stickers en filters ontwerpen, maar voor sommige features heb je een minimaal aantal volgers nodig, dient je account geverifieerd te zijn door Instagram en heb je een speciale account nodig om GIFS te ontwerpen.

 

Waarom Instagram Stories gebruiken voor je bedrijf een goed idee is

50% van de bedrijven op Instagram gebruikt Stories als onderdeel van hun strategie op sociale media. Nog eens 500 miljoen gebruikers plaatsen elke dag een Instagram Story. Indrukwekkende cijfers, waardoor steeds meer bedrijven geneigd zijn om in te zetten op de verhalen. Nog niet overtuigd? Hier geven we je nog wat argumenten:

  • Je volgers krijgen elke keer andere Stories te zien, want je kan genoeg variëren met stickers en afbeeldingen/video. Zo geraken je volgers nooit verveeld en kan jij eindeloos veel content delen;
  • Stories zijn vaak real-time foto’s of video’s waarmee je alles kan delen met je volgers, bijvoorbeeld een verjaardag op het werk of een foto tijdens een meeting;
  • Je kunt effecten, filters, foto’s, video’s en stickers aan je Story toevoegen op het moment zelf, wat het extra menselijk en geloofwaardig maakt;
  • Door bepaalde stickers (zoals een poll of een antwoordveld) vergroot je de interactie met je volgers;
  • Als je hashtags, locaties en profile tags gebruikt in je Stories, word je sneller gevonden en is je bereik groter;
  • Als je geverifieerd bent of 10.000 volgers hebt, kun je verkeer naar je website leiden door een swipe-up link (naar boven vegen om een link te openen) te gebruiken;
  • Stories zijn gewoon erg leuk om naar te kijken als de content waardevol is en om aan deel te nemen (bij polls, vragen,...), waardoor de kans op een groter publiek toeneemt.

 

Hoe kan jij Stories inzetten voor je bedrijf?

Dé perfecte manier om Stories te gebruiken in je marketingstrategie bestaat er niet. Het moet gewoon menselijk overkomen. Daarom is het oké is als een Story een flauwe grap of een fout bevat. Bij een post op Instagram, Facebook of LinkedIn ligt dit helemaal anders, maar op Instagram moeten het authentieke verhalen zijn. Wij raden aan om minstens een keer per dag een Story te posten, waarvan het tijdstip niet veel uitmaakt, want de post blijft toch 24 uur staan. Probeer ook eens de volgende handige functies uit:

Camera-opties

  • Letters: om tekst te typen op een leuke achtergrond
  • Live: het delen van een live video
  • Normaal: een normale foto of video
  • Boomerang: een mini-video die voortdurend door- en terugspoelt
  • Superzoom: om in te zoomen met speciale effecten
  • Focus: ergens op focussen met een speciaal effect
  • Handsfree: als je een foto of video wil nemen zonder op de knop te duwen

Stickers

  • Locatie: kies en deel je locatie
  • Vermelding: vermeld iets of iemand in je verhaal
  • Hashtag: zet een hashtag op je verhaal
  • GIF: zoek een gif (een bewegende afbeelding) die bij je verhaal past
  • Uur: zet het uur op je verhaal
  • Poll: stel een vraag met twee antwoordmogelijkheden
  • Vraag: stel een vraag en ontvang de antwoorden van je volgers in je berichten op Instagram
  • Aftellen: een countdown naar een gebeurtenis of event
  • Een sleep-balk: met verschillende emoji’s kan je het puntje van de balk van links naar rechts swipen
  • Quiz: stel een vraag met meerdere antwoordmogelijkheden
  • Chatten: begin een chat met je volgers
  • Temperatuur: deel de temperatuur van je locatie mee
  • Selfie: post een extra selfie op je verhaal
  • Donatie: vraag aan je volgers om te doneren voor een goed doel
  • Emoji’s en vormen/smiley’s

Zoals je ziet, krijg je tal van mogelijkheden om een Story te maken. Hieronder vind je enkele ideeën waarrond je een verhaal kunt creëren:

  • Kondig een blogpost op je website aan;
  • Deel een live video over een product of dienst;
  • Deel een gebeurtenis of event;
  • Deel tips en tricks over ondernemen, productiviteit, je sector…

Nog steeds geen idee hoe jij Instagram Stories kunt gebruiken voor je bedrijf, of wil je templates laten ontwerpen die je kunt gebruiken voor jouw Story? Neem dan vrijblijvend contact op met info@accolade.be.