Wat is SEO en SEO-copywriting?

Als antwoord op deze vraag kunnen we een heel boek schrijven, maar hier komt het op neer: SEO staat voor search engine optimisation. Dat betekent dat een website op technisch niveau en tekstniveau wordt geoptimaliseerd voor zoekmachines (lees: hoe zorgen we ervoor dat potentiële klanten zo snel mogelijk op jouw website terechtkomen?).

Op technisch vlak gaat dat dan over zaken als .txt-bestanden, backlinks, de grootte van je webpagina's, foutmeldingen, enzoverder. Een hele waslijst aan criteria waar je webbouwer alles van afweet of toch zou moeten weten.

Maar ook op tekstueel vlak kan je je positie in de zoekresultaten sterk beïnvloeden. Een SEO-copywriter voert een zoekwoordanalyseuit om te bepalen op welke zoekwoorden veel wordt gezocht, en belangrijker nog, voor welke zoekwoorden er weinig concurrentie is online. Hiervoor worden tools gebruikt zoals de Google Keyword PlannerUbersuggestRank TrackerKeyword Tool en KWFinder.

De algoritmes waarop zoekmachines zoals Google zijn score baseert, wijzigen geregeld en worden uiteraard (en helaas!) niet vrijgegeven. Niet eenvoudig om altijd aan alle criteria te voldoen, dus. In ieder geval zijn er een aantal stelregels die voorlopig onveranderlijk blijven. Die gaan dan over hoe lang de achterliggende titels en beschrijvingen voor zoekmachines mogen zijn en waar je je zoekwoorden het beste in je tekst plaatst. Ook afbeeldingen voorzie je best altijd van een alt tag en vergeet zeker niet voldoende call-to-actions en interne links op je website te plaatsen. Volg je ons nog?

SEO computer

Wat is de meerwaarde van een SEO-copywriter?

Een copywriter die zich heeft gespecialiseerd in SEO, is niet alleen sterk in het schrijven van teksten, maar denkt ook op technisch en strategisch niveau mee. Samen met je webbouwer bepaalt een SEO-copywriter een strategie om het hoogste rendement uit je website te halen.

Dat doet hij door rekening te houden met jouw doelstellingen en de juiste call-to-actions (CTA) te integreren op de website. Concreet is dit zoveel mogelijk leads genereren. Een knop zoals 'Maak een afspraak' of 'Vraag een offerte aan' zijn dan goede CTA's. Door je lezers aan te zetten tot actie creëer je een hogere conversie op je website.

Lezers dóén doen? Schrijf een aantrekkelijke titel en zorg ervoor dat je website intuïtief werkt. Het schrijven van sterke teksten die online scoren kan je overlaten aan een SEO-copywriter.

Hoe doe je dat, lezers aanzetten tot actie? Dat hangt van heel veel zaken af, waaronder:

  • Schrijf aantrekkelijke titels. '5 tips om schimmels in de kelder te bestrijden' is sterker dan gewoonweg 'Schimmel in de kelder'.
  • Zorg ervoor dat je lezer snel en eenvoudig zijn weg vindt op je website. Als ze niet in één oogopslag zien wat ze zoeken, klikken ze weer weg. Essentiële informatie zet je dan ook beter boven de vouw. Met andere woorden: vermijd dat websitebezoekers moeten scrollen naar beneden, op zoek naar belangrijke informatie.
  • Focus op één zoekwoord(combinatie) per pagina. Maak geen websitepagina waarop je focust op én chocolade én speculoos én pralines. Splits op en maak een duidelijke onderscheid.

En zo is er nog een waaier aan tips voor knallers van teksten op je website!

Je hoort ons wellicht al komen: copywriting, en zeker SEO-copywriting, is een vak dat om de nodige expertise vraagt. Samenwerken met een SEO-copywriter voor je website is geen overbodige luxe als je gericht gevonden wil worden online.

Heb je vragen over SEO-copywriting? Of wil je van onze SEO-copywriter horen hoe goed jouw website op technisch en inhoudelijk vlak in elkaar zit? We helpen je graag verder. Neem contact met ons op of mail naar info@accolade.be.