SEO en SEA uitgelegd

SEO staat voor Search Engine Optimisation, ook wel zoekmachineoptimalisatie. Dat betekent dat je je website, kanalen op sociale media en zelfs je teksten optimaliseert om organisch beter gevonden te worden.

Dat kan door goed zoekwoorden te gebruiken, in de marketingwereld de zogenaamde keywords. We voeren een onderzoek uit, een zoekwoordanalyse, om te bekijken welke woorden het vaakst worden gezocht én waarvoor er weinig online concurrentie is. Dit zijn de meest interessante woorden om op te focussen in je websiteteksten. Het is hierbij belangrijk dat je per webpagina op niet al te veel verschillende zoekwoorden focust, maar wel goede combinaties met zoekwoorden vormt en ook synoniemen gebruikt. Zo pikken zoekmachines jouw content sneller op, zonder dat je betalend hoeft te adverteren.

En dat brengt ons bij SEA, wat Search Engine Advertising betekent. Na een uitgebreide zoekwoordanalyse kan je in Google Adwords meerdere zoekwoorden opgeven waar vaak naar gezocht wordt en die relevant zijn voor jouw bedrijf of je producten. Voor die zoekwoorden kan je dan een advertentie opmaken met een titel, beschrijving en een link naar een specifieke webpagina (jouw website of een dieptepagina over een bepaald product, bijvoorbeeld). Wanneer internetgebruikers dan één van jouw geselecteerde zoekwoorden ingeven, krijgen ze jouw advertentie bovenaan te zien. Je betaalt enkel wanneer iemand effectief op je advertentie klikt.

 

Het verschil tussen SEO en SEA

De termen mogen dan wel erg goed op elkaar lijken, SEO en SEA zijn heel erg verschillend. Ze hebben wel één gemeenschappelijk doel: meer verkeer naar je website lokken.

De belangrijkste verschillen:

  • SEO is (bijna) gratis, SEA niet;
  • SEA werkt sneller, met minder voorafgaand onderzoek naar keywords, terwijl SE een trager proces is dat veel onderzoek vergt;
  • Als je SEO goed inzet, zal je er op lange termijn de voordelen en resultaten van zien, terwijl SEA alleen op korte termijn werkt (de termijn wordt immers bepaald door de looptijd van je advertentie);
  • De resultaten van SEO zijn moeilijker te meten dan die van SEA, omdat je voor SEA een zeer specifieke analytics-tool hebt en je voor SEO je algemene Google Analytics resultaten zelf moet interpreteren en trends moet detecteren.

Je hoeft niet te kiezen tussen SEO of SEA. Als je de mogelijkheid hebt, zet ze beiden in. Heb je de tijd niet om een zoekwoordanalyse uit te voeren of heb je geen idee hoe je eraan moet beginnen? Laat het ons dan weten via onze sociale media of stuur een mailtje naar info@accolade.be. We helpen je graag verder!