Tips om je tekst tot zijn recht te laten komen

Met een goed geschreven tekst kom je al een heel eind, maar die tekst kan snel zijn doel missen als je geen rekening houdt met het totaalplaatje. In deze blog geven we enkele tips die we zelf steeds toepassen wanneer we teksten schrijven voor onze klanten. 

De tekst

Je tekst mag dan nog zo mooi opgemaakt zijn met mooie afbeeldingen en duidelijke grafieken, maar als de tekst zelf vol fouten staat of niet wervend is geschreven, gaan de helft van je inspanningen verloren. Je tekst is en blijft de basis van het eindresultaat.

Zorg voor een goed opgebouwde tekst en nog belangrijker, correct taalgebruik. Heel veel mensen storen zich aan taalfouten en vinden dat het afbreuk doet aan het professionele imago van het bedrijf dat de tekst publiceert. Heb je een briefing gekregen of zelf opgesteld voor je tekst? Zorg dan dat je de juiste boodschap overbrengt voor het juiste doelpubliek, aangepast aan het vooropgestelde kanaal waarvoor de tekst is bedoeld.

De opmaak

Het spreekt voor zich dat je bedrijfsteksten in de mate van het mogelijke steeds aanpast aan de huisstijl van het bedrijf en aan het medium waarop je de tekst verspreidt. Teksten voor een brochure of flyer zullen er helemaal anders uitzien dan websiteteksten.

Schrijf je de tekst in opdracht van je leidinggevende of een ander bedrijf? Vraag hen dan hoe zij het zien en of je zelf ook ideeën mag voorstellen. Zo geven wij onze eigen klanten steeds mee hoe wij vinden dat de tekst zou moeten worden weergegeven. Wanneer we bijvoorbeeld teksten voor een drieluik moeten schrijven, zullen we aan de hand van een schets meegeven waar welke tekst moet komen en eventueel enkele instructies meegeven. Opdrachtgevers vinden het altijd fijn dat je met hen meedenkt.

De context

Tot slot is het heel belangrijk dat je tekst binnen een ruimer kader past, als dat van toepassing is. Sommige teksten maken immers deel uit van een groter geheel, zoals een marketingcampagne of een communicatieplan. Houd die context dan ook steeds in je achterhoofd en denk eventueel na over bijhorende concepten die je kunt voorleggen aan je opdrachtgever of leidinggevende. Misschien schrijf je een blog die je ook via sociale media zou kunnen verspreiden. In dat geval kan je proactief enkele inleidende teksten bedenken om de blog op sociale media in de kijker te zetten.

Een tekst schrijven is meer dan louter woorden neerpennen op een blanco blad papier. Een tekst is altijd meer dan dat. Accolade helpt je graag om teksten te schrijven op maat van jouw bedrijf, jouw doelpubliek en jouw communicatiekanalen. Mail naar info@accolade.be en stel ons jouw vraag. Wij denken met je mee.

Tips om je tekst tot zijn recht te laten komen

Accolade
Language
Services

  • Idiomatische teksten uit de pen van een native speaker
  • Een grondige kwaliteitscontrole door een tweede professionele vertaler/copywriter
  • Correcte en goed opgebouwde teksten voor een sterk imago
  • Een transparante en duidelijke prijsbepaling
  • Ruimte voor overleg, vragen en antwoorden tijdens het vertaal- of schrijfproces