Tips voor webteksten die scoren

Online lezers zijn lui. In die zin dat ze teksten sneller scannen en enkel lezen wat hen op het eerste gezicht echt interessant lijkt. Bovendien lezen we 25% trager op een scherm dan op papier. Daarmee houden we dus maar beter rekening als we teksten schrijven voor websites of andere kanalen online. In deze blog volgen 3 belangrijke tips voor webteksten die scoren.

De F van focus

Uit onderzoek blijkt dat mensen online teksten scannen in de vorm van een F: 

Dat betekent dat de meeste aandacht gaat naar titels, tussentitels en de inleiding. Schrijf voor een blog dus krachtige, overtuigende titels die de aandacht trekken en een samenvattende inleiding die de belangrijkste informatie bevat. Op de afbeelding kunnen we zien dat ook aan de uiterst linkse ruimte aandacht wordt besteed. Plaats daar een interessante opsomming, essentiële cijfers of het menu van je website om meer doorklikgedrag te stimuleren.

Succesvolle teksten moeten goed opgebouwd zijn en dus liefst met de belangrijkste informatie bovenaan. Zorg dat lezers niet naar beneden moeten scrollen om de moraal van het verhaal te vatten, want (ongeïnteresseerde) online lezers haken bijzonder snel af.

SEO: geoptimaliseerde teksten voor het web

Tegenwoordig vloeit er heel wat (digitale) inkt over SEO (search engine optimisation). En niet onterecht, want goede SEO-inspanningen zorgen ervoor dat je hoger scoort in zoekmachines zoals Google en meer trafiek genereert naar je website. Ergo, meer kans op conversie!

SEO, dat is op zowel technisch als taalkundig vlak ervoor zorgen dat je teksten gevonden worden door zoekmachines. Zo verwerk je best zoektermen in je teksten waar veel op gezocht wordt, maar waar weinig concurrentie voor te vinden is online. Ook de informatie die zoekmachines weergeven in de zoekresultaten (metadata) is van groot belang. Laat dus een zoekwoord- en concurrentieanalyse uitvoeren door een professional voordat je begint te schrijven.

Houd het eenvoudig

Nogmaals, online lezers zijn lui én trager. Maak je tekst dus niet te moeilijk, maar zorg voor hapklare zinnen en voldoende afwisseling tussen lange en kortere zinnen. Gebruik geen vakjargon, tenzij je doelpubliek dat net wel van je verwacht. Overdrijf tot slot ook niet met de zoekwoorden. Je schrijft tenslotte nog steeds voor lezers waarvan je graag klanten wilt maken, en niet voor zoekmachines.

Weet je niet waar te beginnen? Geen nood, Accolade helpt je graag verder. Wij nemen je bestaande teksten onder de loep en geven tips ter verbetering. Beter nog, wij maken er met plezier teksten van die gegarandeerd scoren in zoekmachines en die meer bezoekers naar je website lokken. Is je website nog in opbouw? Wacht dan niet te lang met nadenken over de content. Bij ons kan je terecht voor een zoekwoordanalyse en wervende SEO-teksten. Ook voor SEO-vertalingen in alle talen kan je een beroep doen op Accolade. Mail naar info@accolade.be.

Online lezers lezen in een F-vorm

Accolade
Language
Services

  • Idiomatische teksten uit de pen van een native speaker
  • Een grondige kwaliteitscontrole door een tweede professionele vertaler/copywriter
  • Correcte en goed opgebouwde teksten voor een sterk imago
  • Een transparante en duidelijke prijsbepaling
  • Ruimte voor overleg, vragen en antwoorden tijdens het vertaal- of schrijfproces