1. Bloggen geeft je ruimte voor storytelling

Elk bedrijf heeft een verhaal. Meer nog: elke onderneming heeft tientallen interessante, mooie verhalen. Over elke klant, elk project en elk product of dienst valt een verhaal te vertellen. Jouw doelgroep vindt het fijn die te lezen, want zo ziet die wat er leeft in jouw bedrijf en wat je voor eventuele klanten kan betekenen. Vaak helpen die verhalen ook om een emotionele band met je doelgroep op te bouwen.

Een blogpagina op je website is de ideale plek om je verhaal te vertellen. Daar heb je plaats voor langere teksten, wat niet zomaar kan op sociale media. Wel kan je een korte inleiding over de blog op sociale media plaatsen en daarin linken naar je blogartikel. Zo genereer je meer trafiek naar je website, wat ook weer z’n voordelen heeft!

 

2. Breng je website tot leven

Een goeie website leeft. Dat betekent dat er regelmatig iets nieuws op verschijnt. En dat mag je ruim bekijken.[FD1]  Een nieuw product, een aangepaste banner op de homepagina, een nieuwe referentie, maar dus ook een nieuwe blog! Zoekmachines houden van nieuwe content, want dan weten ze dat ze vaker terug mogen langskomen om te zien of er nog iets nieuws op je website is verschenen. Zijn dat dan ook nog eens voldoende lange en relevante teksten? Dan scoor je steeds een beetje beter in de zoekresultaten. Benut die kans en optimaliseer je blog. Enkele tips:

  • Verplaats je in je ideale lezer: op welke vraag zoekt hij een antwoord? Wat tikt hij in de zoekmachine om de oplossing te vinden die jij aanbiedt? Laat eventueel een zoekwoordanalyse uitvoeren om zeker de juiste kernwoorden te gebruiken. Schrijf het blogartikel vanuit die insteek.
  • Gebruik de kernwoorden zeker in de hoofdtitel, minstens één subtitel, de title tag, meta description en eventuele alt tag (namen van afbeeldingen).
  • Maak je tekst lang genoeg. Ga uit van minstens 500 woorden. Dat lijkt veel, maar bij minder tekst zal Google de relevantie van de tekst lager inschatten of moeilijker doorgronden. Hou je tekst leesbaar door die op te splitsen in alinea’s en voldoende te variëren in opmaak.
  • Durf in je blog zeker te linken naar andere artikels of pagina’s op je website. Voeg ook eens een externe link toe naar een andere website of landingspagina.
  • Plaats bij elke blog een CTA (call-to-action). Sluit dus af met enkele zinnen die je lezer aanmoedigen om op de knop eronder te klikken of om actie te ondernemen. Dat kan gaan van een afspraak maken of offerte aanvragen tot een demo boeken of een whitepaper downloaden.

 

3. Laat zien wat je kan

Deze tip sluit eigenlijk wat aan bij tip 1. Vertel verhalen of deel voorbeelden van projecten en cases waarmee je aantoont welke kennis en kunde je in huis hebt. Goede voorbeelden en leuke anekdotes maken het voor je lezers eenvoudiger om te begrijpen en te onthouden waarmee ze bij jou terechtkunnen. Maak het dus niet te complex en schrijf in een taal die je doelgroep begrijpt en verwacht.

Geen idee waarover je een blog kan schrijven? Denk hier dan even over na:

  • Welke vragen kreeg je al vaak van (potentiële) klanten?
  • Welke bestaande of actuele innovaties implementeer je in je productieproces of dienstverlening? Waarom en hoe doe je dat?
  • Wat is jouw persoonlijke expertise of welke expertise is er in je onderneming aanwezig? Wat houdt dat precies in?
  • Welke projecten zijn je bedrijf of je team op het lijf geschreven en waarom?
  • Welke uitdagende case heb je onlangs bij één van je klanten gerealiseerd of opgelost?

De antwoorden hierop kunnen jouw volgende blogonderwerp worden. Wil je je klanten niet met naam en toenaam vermelden? Anonimiseer die gegevens dan of vertel hetzelfde verhaal, maar verander enkele details. Is dat dan nog waarheidsgetrouw? Ja en nee: met een blog wil je gewoon zaadjes planten en verhalen vertellen die herkenbaarheid opwekken bij mensen en die blijven hangen. Of je dan over een verzekeraar of boekhouder spreekt, maakt voor je kernboodschap misschien niets uit. Zolang de uiteindelijke boodschap klopt en je een eerlijk beeld schept over je activiteiten, zit je goed.

 

Bepaal je blogstrategie

Als je wil beginnen met bloggen, stel jezelf dan de vraag: “Wil ik gewoon een mooi visitekaartje en zal ik zelf voor trafiek zorgen, of wil ik dat mensen mij organisch vinden via zoekopdrachten in de zoekmachine?”. Ga je voor het eerste, dan kan je vertrekken vanuit je eigen ervaringen en hoef je minder rekening te houden met ‘wat voor Google interessant is’. Zo kan je focussen op je eigen inzichten en kies je je onderwerpen spontaner.

Is er online veel concurrentie voor wat jij te bieden hebt (m.a.w. zijn er heel wat websites te vinden van gelijkaardige bedrijven)? Dan doe je er goed aan om een gezonde mix te maken van eigen onderwerpen en in te spelen op interessante zoekwoorden. Een zoekwoordanalyse helpt je bepalen rond welke zoekwoorden of zoekwoordcombinaties je een artikel kan schrijven. We benadrukken wel graag die ‘gezonde mix’, want alleen maar schrijven voor zoekmachines is geen goed idee. Je wordt dan misschien wel makkelijker gevonden, als je lezer niet vindt wat hij zoekt of afhaakt op een tekst vol repetitieve kernwoorden, dan heeft het ook geen zin. Meer nog, dan creëer je misschien wel net een negatiever imago.

Bezint eer ge begint, en plan een kennismakingscall in met onze creatieve zielen bij Accolade, zodat we je kunnen helpen de juiste strategie te bepalen!

Kennismaken