Een copywriter stelt de juiste vragen

Als je een copywriter benadert met de eenvoudige vraag “Ik heb een tekst nodig over mijn product X”, en als die copywriter zonder meer aan de slag gaat, dan klopt er iets niet. Het resultaat zal ook helemaal niet zijn wat je verwacht. Een goede copywriter stelt de juiste vragen, en dat begint bij de vijf kernvragen:

  1. Waarover moet de tekst gaan?
  2. Wie zal de tekst lezen?
  3. Wat wil je dat lezers doen nadat ze je tekst gelezen hebben?
  4. Welke boodschap moeten lezers onthouden?
  5. Waar zal de lezer de tekst lezen?

Deze vragen zijn essentieel om van start te kunnen gaan. Daarnaast zijn ook volgende vragen interessant als briefing voor elke schrijfopdracht, hoe klein ook:

  • Wie is je meest ideale en minst ideale klant?
  • Wie is je grootste concurrent?
  • Waar wil je naartoe met je bedrijf?
Phebe copywriter

Een copywriter maakt deel uit van je team

Een copywriter is niet zomaar een leverancier, maar een partner. Bijna alsof hij als medewerker in je bedrijf werkt. Want zo moeten zijn teksten ook overkomen: alsof ze door je eigen medewerkers of jijzelf zijn geschreven. Laat een copywriter dus toe in je bedrijf en wees niet bang om te veel informatie te delen. Vraag desnoods om een vertrouwelijkheidsverklaring te ondertekenen als het gevoelige informatie betreft.

Een copywriter denkt strategisch mee

Elke tekst is een investering. Een investering die dus idealiter ook moet opbrengen. Daarom niet per se meteen in de vorm van meer omzet, maar ook naambekendheid of klantenbinding kunnen een doel op zich zijn.

Een copywriter moet het grotere plaatje zien en samen met de opdrachtgever meedenken hoe dat specifieke doel het snelst behaald kan worden. Die strategie zal de structuur en inhoud van je tekst beïnvloeden. Een call-to-action is altijd een must, maar afhankelijk van wat je met de tekst wil bereiken, zal die anders zijn. ‘Maak een afspraak’ of ‘Download ons gratis e-book’ zijn twee heel verschillende dingen en dienen een volledig ander doel.

Copywriters kunnen zich goed inleven, maar daar hebben ze wel veel informatie voor nodig. Hoe gedetailleerder je antwoord op zijn of haar vragen, hoe beter de tekst zal zijn.

Een copywriter schrijft professioneel

En last but not least, een copywriter schrijft foutloos en helder. Niets zo beschamend als een kemel van een dt-fout in je tekst. Voor veel mensen zijn schrijffouten een afknapper en getuigt dit van weinig professionalisme. Maak die fout dus niet en laat je tekst op zijn minst nalezen door iemand voor wie schrijven tot zijn core business behoort.

Binnenkort een tekst nodig voor een flyer, brochure, website of sociale media? Of nog iets anders? Laat ons weten voor welk kanaal jij een tekst nodig hebt, wat je boodschap is en wat je met de tekst wil bereiken. We helpen je graag snel verder!