Enkele cijfers op een rijtje

Nog niet overtuigd? We verzamelden enkele indrukwekkende cijfers over Pinterest:

 

  • 335 miljoen gebruikers wereldwijd
  • Het meest gebruikte sociale netwerk in de VS
  • Meer dan de helft van de gebruikers is niet afkomstig uit de VS
  • Maandelijks 2 miljard zoekopdrachten op het platform
  • Visuals en beelden zijn belangrijker dan tekst voor gebruikers met koopintenties
  • Adverteerders kunnen meer dan 169 miljoen mensen bereiken
  • Aantal adverteerders verdubbelde in 2019 wegens het grote succes voor hun bedrijf
  • Betaalde pins leiden tot gemiddeld 22% meer verkoop
  • Door Pinterest verhogen kan de verkoop algemeen gemiddeld 67% stijgen

 

Waarom inzetten op Pinterest voor bedrijven?

Eerst en vooral heeft Pinterest enorm veel pluspunten voor je bedrijf. Met Pinterest voor bedrijven kan je namelijk:

  1. Meer naambekendheid verkrijgen
  2. Je bereik vergroten
  3. Producten in de kijker zetten
  4. Je verkoop doen stijgen
  5. Relaties opbouwen met potentiële klanten en geïnteresseerden

Ook voor je online aanwezigheid kan Pinterest voordelen bieden. Bij het plaatsen van een pin of advertentie als bedrijf kan je gemakkelijk linken naar je website, waardoor je heel wat verkeer naar je website kan trekken. In vergelijking met Instagram is dit waar Pinterest zich het meeste in onderscheidt: het gebruik van links en die zo optimaal mogelijk inzetten. Het zorgt er niet alleen voor dat gebruikers meer informatie kan krijgen over je pin, maar het aantal bezoekers op je website zal ook toenemen.

Erg handig is bovendien dat je pins kan inplannen net zoals posts op Facebook, Instagram of LinkedIn. Zo hoef je niet à la minute te pinnen en kan je veel tijd besparen.

 

Do’s & don’ts voor Pinterest

Tot slot geven we nog enkele nuttige tips voor wie Pinterest voor zijn bedrijf wil gebruiken.

 

  • Gebruik geen Pinterest vooraleer je bepaalt wie je doelgroep is. Niet iedereen gebruikt Pinterest en er zijn ook erg specifieke doelgroepen die zich actief bezig houden op het platform.
  • Pinterest werkt het best voor bedrijven die tastbare producten zoals cosmetica, kledij, schoenen, meubels en meer verkopen. Maar ook wanneer je een dienst verkoopt als grafisch designer, interieurarchitect of restaurantuitbater kan Pinterest wonderen doen voor jou.
  • Zorg ervoor dat, als je inzet op Pinterest, je kwalitatief beeldmateriaal gebruikt. Foto’s en video’s van goede kwaliteit scoren veel beter en vergroten de kans dat wie op jouw pin klikt, deze ook opslaat of doorklikt naar je website.
  • Maak je website ‘pinnable’. Dat wil zeggen: plaats de pin-knop op je website.
  • Zorg voor een strategie en een contentplan voordat je begint met pinnen als bedrijf, anders kan je later in de problemen komen omdat je er niet goed over hebt nagedacht.
  • Schrijf zoekvriendelijke titels en omschrijvingen voor je pins, zodat ze sneller gevonden worden. Ook hier geldt zoekmachineoptimalisatie (SEO), net zoals in Google of andere zoekmachines.
  • Creëer goed opgebouwde advertenties en zet hier maximaal op in. Let op! Zorg er eerst voor dat je voldoende kennis hebt over adverteren op sociale media voordat je ermee begint.
  • Meet je Pinterest resultaten, zo kan je later je strategie bijsturen en content optimaliseren waar nodig.

Wil je meer informatie over Pinterest voor bedrijven of wens je ondersteuning voor je strategie, content of plan? Laat het ons weten en stuur vrijblijvend een mailtje naar info@accolade.be.