Kies de juiste doelstelling en doelgroep

Het belangrijkste en tevens ook de eerste stap voor een goeie advertentie is de juiste doelstelling bepalen. Je hebt op Facebook maar liefst elf mogelijkheden:

  1. Meer merkbekendheid
  2. Meer bereik
  3. Meer verkeer naar de link die je opgeeft, bijvoorbeeld je website
  4. Meer betrokkenheid en engagement
  5. Meer appinstallaties (indien je advertentie over een app gaat)
  6. Meer videoweergaven
  7. Leads genereren
  8. Meer (chat)berichten
  9. Meer conversie, dus meer waardevolle acties op je website, zoals het invullen van een inschrijvingsformulier
  10. Meer verkopen uit catalogus (je kan producten in een catalogus toevoegen op Facebook en deze promoten)
  11. Meer (fysiek en offline) winkelverkeer

Het op een na meest belangrijke aspect is je doelgroep. Bepaal wie je advertentie moet zien, uit welke doelgroep je leads kunt halen of wie een conversie moet maken. Bij het opmaken van een advertentie kan je je doelgroep bepalen op basis van volgende criteria:

  • Locaties
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Interesses, andere demografische gegevens en gedragspatronen
  • Talen
  • Connecties

 

Vergeet je call-to-action niet

Zorg voor een zéér korte slagzin die mensen aanzet om naar je advertentie te kijken en erop te klikken. Een call-to-action (CTA) helpt een gebruiker om sneller te beslissen wat hij of zij zal doen. Kortom, de CTA moet kort en to the point zijn.

 

Proberen en meten

Maak je voor de eerste keer een advertentie op Facebook aan? Dan zullen de resultaten hoogstwaarschijnlijk tegenvallen, en wel om twee redenen: zonder veel achtergrondkennis proberen mensen maar wat en wordt het een proces van trial and error. Anderzijds zal Facebook jouw advertentie niet veel zichtbaarheid geven als het de eerste keer is dat je geld uitgeeft op het platform. Pas na enkele advertenties vindt Facebook het de moeite waard om jouw advertentie meer te pushen bij je doelgroep.

 

Voer A/B-tests uit

Weet je niet welke doelgroep, afbeelding, video of tekst het beste zal scoren? Dan kan je heel eenvoudig een A/B-test uitvoeren. Daarbij test je twee varianten en vergelijk je de resultaten, zodat je kunt afleiden wat het beste werkt. De variabele kan bijvoorbeeld een andere doelgroep, andere content of andere tekst zijn.

 

Schakel de Facebook-pixel in

De Facebook-pixel is een tool (geschreven in HTML-code) waarmee je alle verkeer naar je website kan meten. Jij of je webbouwer plaatst dit stukje code op je website en daarna kan je zien op welke knoppen mensen duwen, naar welke pagina’s ze doorklikken, enzoverder. De rapportering gebeurt op Facebook zelf (ga hiervoor naar ‘Bedrijfsbeheer’ waar je het volledige rapport kunt vinden).

Dit geldt zowel voor het algemeen verkeer op je website als voor het verkeer van Facebook naar je website. Dit geldt ook voor advertenties. Je kan naast je gewone pixel voor elke advertentie een nieuwe pixel toevoegen, die vervolgens alle verkeer van Facebook naar de link in je advertentie meet. Handig om je doelgroep voor volgende advertenties nog nauwkeuriger te bepalen!

 

Vermijd te veel tekst

Te veel tekst is nooit goed en al helemaal niet in advertenties. Facebook hanteert zelfs een regel dat advertenties met meer dan 20% tekst in een ad of afbeelding niet worden goedgekeurd. De in te vullen velden zoals de titel en linkbeschrijving zijn eveneens beperkt in aantal tekens.

 

Blijf ook gewone berichten posten

Enkel betalende berichten publiceren op Facebook is not done. Je bedrijfspagina wordt hierdoor steeds minder relevant. Blijf dus zo’n twee keer per week gewone berichten op Facebook plaatsen.

 

Gebruik geen stockfoto’s

Stockfoto’s scoren nooit erg goed, niet bij organische posts en al zeker niet bij betalende advertenties. Het komt onnatuurlijk over, terwijl mensen vaak net op zoek zijn naar het menselijke, authentieke aspect. Denk dus goed na over het beeld dat je bij je advertentie zult plaatsen.

 

Kies de eerste keer geen al te groot budget

In het begin weet je niet goed welk budget je moet kiezen voor een bepaalde looptijd. En toegegeven, dat is ook zeer moeilijk te bepalen. Maak daarom eerst ads met kleine budgetten van 1 tot 10 euro per dag. Zo leer je snel welk budget je voor welke advertentie dient te gebruiken en kan je verschillende tests uitvoeren met kleinere budgetten. Wil je vooral leads generen of conversie stimuleren, reken dan al snel op een budget van 10 tot 30 euro per dag. Dit verschilt echter enorm naargelang het soort campagne. Meten en bijsturen is de sleutel tot succes.

 

Nog enkele bonustips voor geslaagde Facebookadvertenties

  • Voor beschrijvingen in je ads schrijf je best maximaal twee zinnen.
  • Probeer in iedere campagne een link en één of twee emoji’s toe te voegen.
  • De perfecte afbeelding voor een advertentie is 1200x628 pixels groot.
  • Zorg voor een heldere, kleurrijke en kwaliteitsvolle afbeelding die de aandacht trekt.
  • Een video-advertentie bevat een filmpje dat tussen de 15 en 60 seconden lang. De perfecte duur is ongeveer 30 seconden.
  • Voeg ondertitels aan je video toe als je weet dat veel mensen op Facebook scrollen wanneer ze hun geluid niet kunnen inschakelen. Denk ook aan anderstalige ondertitels als dit relevant is.

Hulp nodig bij jouw Facebookadvertentie(s)? Wij begeleiden je graag 1-op-1, zodat je daarna alleen verder kan, of we nemen de uitvoering van je advertenties helemaal van je over. Jij beslist. Mail vrijblijvend naar info@accolade.be om kennis te maken.