Creator Studio 1

Huis (dashboard)

Wanneer je je aanmeldt, kom je automatisch terecht op het dashboard, ook wel ‘huis’ genoemd. Daar kan je:

  • je recent gepubliceerde posts [An1] bekijken;
  • nagaan hoeveel posts gepland zijn, in concepten staan of welke een vervaldatum hebben;
  • een beknopt overzicht bekijken van je statistieken;
  • een bericht of video plaatsen, een verhaal toevoegen en zelfs live gaan.

Inhoudsbibliotheek

This is where the magic happens. Hier kan je op een uitgebreide manier je berichten bekijken, ontwerpen en beheren. Naast een overzicht van al je berichten, kan je elk bericht ook meer in detail bekijken. Zo kan je de status van elk bericht nakijken. Is je verhaal al gepubliceerd? Staat er nog een video in concepten? Staat je foto juist ingepland?

Creator Studio 2

Statistieken

De belangrijkste cijfers van je bedrijfspagina én je posts nakijken? Dat kan onder ‘Statistieken’, je kan er verschillende soorten cijfermateriaal opvragen.

Prestaties

  • Aantal minuten bekeken
  • Videoweergaven van 1 minuut
  • Videoweergaven van 3 seconden
  • Betrokkenheid
  • Aantal volgers

Loyaliteit

  • Aantal volgers
  • Terugkerende kijkers
  • Voltooide weergaven

Doelgroep

  • Betrokken kijkers aan de hand van leeftijd en geslacht

Behoud

  • Wie je berichten bekeken heeft
  • Gemiddelde kijktijd

Inkomsten

  • Hoeveel inkomsten je gegenereerd hebt (geavanceerde feature)

Zowel voor je pagina als voor je posts kan je dus interessante cijfers opvragen onder ‘statistieken’. Wil je liever een uitgebreid rapport? Kijk dan even bij je bedrijfspagina of je advertentiebeheer.

 

Postvak IN+

Binnen Facebook Creator beschik je ook over een postvak. Alle berichten die anderen naar jouw pagina versturen, komen terecht in dit postvak. Je bewaart er een mooi overzicht, en kan je berichten categoriseren en labelen. Nieuwe klanten van bestaande klanten onderscheiden, of een belangrijk bericht niet uit het oog verliezen? Het kan via je postvak IN+.

 

Inkomsten genereren

Inkomsten genereren kan voortaan ook via Facebook. Facebook zorgt dus voor nieuwe inkomstenbronnen, maar er zijn enkele regels om daarvoor in aanmerking te komen. Wil jij weten of je bedrijf daarvoor geschikt is? Bekijk hier de voorwaarden[An1] .

Over welke tools het gaat en hoe je inkomsten genereert, vind je hieronder:

  • In-stream advertenties: advertenties in video’s van andere gebruikers en pagina’s.
  • Fanabonnementen: je kan abonnementen instellen voor je bedrijfspagina als je maandelijks relevante content te bieden hebt; dit geldt meestal voor influencers of andere content creators.
  • Sterren: kijkers van video’s kunnen sterren kopen en die naar je toe sturen tijdens video’s. Je ontvangt 0,01 USD van Facebook voor elke ster die je krijgt.

Merksamenwerkingsbeheer: werk samen met andere merken of ondernemingen door samen content te delen en verdien er iets aan!

 

Rights Manager

Met ‘Rights Manager’ maakt Facebook het mogelijk om jouw inhoud zowel op Facebook als op Instagram te beschermen. Rights Manager is echter wel een tool die niet voor elke gebruiker beschikbaar is, waardoor je eerst een aanvraag moet indienen. Maar wees gerust, wanneer je een product of dienst aanbiedt dat niet zomaar gekopieerd mag worden, of wanneer je content niet mag worden overgenomen door andere spelers binnen de bedrijfswereld, dan volgt de goedkeuring van Facebook snel.

 

Creatieve tools

Onder ‘Creatieve tools’ bevinden zich twee interessante applicaties, namelijk het live-dashboard en de geluidencollectie.

  1. Live-dashboard

Dit dashboard is er vooral voor gamestreamers. In het live-dashboard kunnen gamestreamers live uitzenden, gegevens bekijken en beheren, statistieken bekijken en daardoor hun streams optimaliseren.

  1. Geluidencollectie

In deze collectie kan je verschillende liedjes en geluidseffecten downloaden en afspelen om in je content te gebruiken. Er zijn enorm veel genres en soorten effecten beschikbaar. Op die manier kan je je content steeds op een unieke en originele manier publiceren.

 

Instellingen en hulpmiddelen

Onder ‘Instellingen’ kan je je pagina’s beheren. Je kan er zien welke pagina’s, gebruikers en paginarollen er zijn. Hoe het gesteld is met de kwaliteit van je pagina, kan je ook in dit menu raadplegen. Facebook geeft namelijk aan of er al dan niet problemen zijn met je pagina.

Onder hulpmiddelen kan je de volgende zaken uitgebreid beheren:

  • Evenementen
  • Advertentiebeheer
  • Winkel
  • Expresartikelen

 

Conclusie

Facebook Creator Studio is een tool met veel features en niet alle tools zijn voor iedereen geschikt. We kunnen concluderen dat Creator Studio vooral bekend is en graag wordt gebruikt om berichten te maken, in te plannen en te beheren, en om je statistieken te bekijken. De tool is volledig gratis, dus waar wacht jij nog op?

Nog niet overtuigd? We sommen kort de voordelen op:

  • Handige tool voor zowel Facebook als Instagram!
  • Je krijgt eenvoudig overzicht over je pagina’s en je berichten.
  • Je bespaart er heel wat tijd mee.

Vind je Facebook Creator een interessante tool en kom je er graag meer over te weten?  Stuur ons een berichtje via sociale media of mail naar info@accolade.be. We helpen je graag op weg!