Bepaal het doel van je website

Bepaal eerst wat en vooral wie je met je website wil bereiken. Heb je een drukbezocht restaurant en wil je een website die voornamelijk de sfeer van je zaak weergeeft? Kies dan voor een beperkte, informatieve website. Met enkele smaakvolle foto’s, een makkelijk vindbare menukaart en een duidelijke vermelding van de openingsuren kom je al een heel eind ver. Ook een reserveringssysteem is een goede optie. Zo krijg je minder telefonische aanvragen en vinden je klanten snel alle nodige info terug.

Ben je zaakvoerder van een pas opgericht verzekeringskantoor en wil je meer klanten werven? Dan heb je nood aan een volledig andere aanpak. Om organisch, en dus kosteloos, gevonden te worden door de zoekmachines zal je moeten inzetten op SEO-content. Daarvoor voer je best eerst enkele analyses uit, waarna je eenvoudig een strategische website kan aanmaken.

Of je nu op zoek bent naar een website als visitekaartje of naar een website om meer klanten te vinden, hieronder geven we enkele tips die van belang zijn voor elke website.

 

Maak je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk

Even scannen en klaar!

Hoe uitgebreid je site ook is, bezoekers willen snel vinden wat ze nodig hebben. Wist je dat de meeste internetgebruikers de pagina’s de ze bezoeken slechts snel even ‘scannen’? Daarom is het erg belangrijk dat elke pagina structureel goed ineen zit en de belangrijkste informatie meteen in het oog springt. Zorg ervoor dat de voornaamste info telkens in je paginatitel staat en in de eerste twee koppen. Gebruik ook voldoende witregels om het geheel overzichtelijk te houden.

 

Alle info in een paar kliks

Je kent ze wel: van die websites waar je maar eindeloos moet doorklikken voor je vindt wat je echt zoekt. Zorg voor duidelijke info die snel toegankelijk is. Vergeet daarbij zeker je contactgegevens, locatie en openingsuren niet te vermelden.

 

Mobielvriendelijke site

De meeste internetbezoekers gebruiken tegenwoordig hun gsm om informatie op te zoeken. Het voordeel daarvan is dat alle informatie overal toegankelijk is. Wist je trouwens dat mobielvriendelijke websites, of responsieve websites, hoger scoren in de resultaten van zoekmachines? Speel daar dus zeker op in wanneer je je website aanmaakt. Een mobielvriendelijke website herkent het apparaat en de software waarmee een gebruiker jouw site bezoekt en past zich daaraan aan. Computer, tablet of gsm? Laat maar komen!

 

Zorg voor een website die technisch goed in elkaar zit

Laadt je website te traag? Dan haken bezoekers af en gaan ze op zoek naar een concurrent die gelijkaardige producten of diensten kan leveren. Kies dus voor afbeeldingen die niet te groot zijn, want die maken je website trager. Er bestaan enkele interessante programma’s waarmee je makkelijk nagaat of je website technisch goed ineen zit, zoals Rank Tracker en Website Auditor. Voer regelmatig een scan uit, zodat jij continu de nodige aanpassingen kan maken en je bezoekers tevreden blijven.

 

Maak je website aantrekkelijk

Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. En dat is zeker het geval voor websites. Wanneer je je producten of diensten voorstelt op een site, zullen bezoekers daar altijd een gevoel aan koppelen. Kies dus foto’s die inspireren en die perfect weergeven waar je onderneming voor staat. Giet de bijhorende tekst in een aantrekkelijke vorm, en bepaal het lettertype en de kleuren van je site voor je aan de slag gaat. Wat je ook doet: zorg ervoor dat bezoekers het overzicht kunnen behouden.

 

Hoe je website up-to-date 

Last but not least: zorg ervoor dat de informatie op je website klopt. Je kent het wel: je bezoekt een site en je vindt er info over evenementen die plaatsvonden in 2014 … Dat valt uiteraard te vermijden. Je wil je bezoekers laten voelen dat je de laatste trends binnen je expertise op de voet volgt en dat je hen relevante informatie kan bieden. Pas je website dus regelmatig aan, zodat er altijd interessante informatie beschikbaar is.

Even brainstormen over de kant die je uit wil met je website of nog op zoek naar een enthousiaste pen voor de teksten van je site? We denken graag met je mee! Geef ons een seintje via copywriting@accolade.be.