Skip to main content

Deze sociale kanalen heeft jouw bedrijf nodig!

Met een groot aanbod aan kanalen en tal van middelen om online te groeien wordt de keuze alsmaar moeilijker. Iedere dag zijn er marketeers en ondernemers die sukkelen met het kiezen van het juiste sociale media platform. Maar, je wilt toch aanwezig zijn met jouw merk en business. Welke kanalen passen bij mijn bedrijf? En hoe kan ik de juiste doelgroep op het juiste moment bereiken? En op welke manier? Wij geven jou advies over hoe je dit best allemaal aanpakt en hoe je een keuze maakt.

Om te beginnen:

Alles op sociale media heeft te maken met de algoritmes van dat platform. Aanwezig zijn op sociale media is dus niet genoeg. Het is nóg belangrijker om interactie op te wekken en je te engageren met je volgers. Dit doe je gemakkelijk door vragen te stellen of bijvoorbeeld polls te maken. Daarnaast moet content actief worden ingezet én op een kwalitatieve manier.

Een volgende belangrijk punt voordat je je keuze maakt, is dat je een plan dient op te stellen met antwoorden op de volgende vragen:

  • Welke producten bied je aan?
  • Wat is jouw ideale klant?
  • Waar bevindt je doelgroep zich het meest?
  • Wat is jouw bedrijfsdoelstelling?
  • Waar hecht jij als bedrijf het meeste waarde aan op marketinggebied?
  • Wat is jouw marketingstrategie en welk budget heb je hiervoor per maand of per jaar?

Eens je je plan vervolledigd hebt met de antwoorden op deze vragen, kan je beginnen nadenken over welk kanaal je best kiest. Hieronder vind je een overzicht per kanaal.

Facebook

Facebook heeft met 2.27 miljard gebruikers de grootste omvang als het gaat om actieve users. Maar ook al zijn er zoveel actieve gebruikers, de meesten hiervan hebben een persoonlijke pagina. Miljoenen bedrijven hebben een bedrijfspagina op Facebook – daarom is opvallen een must - , maar targetten meestal particulieren die deel uit maken van een bedrijf. Facebook is dus vooral B2C, maar op een andere manier ook B2B. Met zoveel gebruikers en beide groepen, zit jouw doelgroep hier zeker tussen. Met Facebook kan je als bedrijf:

  • Een online thuisbasis maken voor je bedrijf en dus in contact komen met potentiële klanten. Een bedrijfspagina toont de aanwezigheid van jouw bedrijf op Facebook en op die manier kunnen mensen contact met je opnemen.
  • Mensen bereiken via advertenties door content in te zetten dat zowel visueel en tekstueel sterk is.

Facebook wordt vooral gebruikt om op de hoogte te blijven van nieuwtjes, promoties op te volgen of om naar het menselijke aspect van een bedrijf te kijken.

LinkedIn

B2B. Één woord is goed genoeg om dit kanaal te beschrijven. Experts, werknemers, werkgevers, iedereen in het professionele leven deelt hier kennis, opinies en content of creëren hun personal brand. LinkedIn is met andere woorden een stuk serieuzer dan Facebook, Instagram of Twitter. Met ongeveer 660 miljoen gebruikers is het een must om aanwezig te zijn als persoon en als bedrijf. Als persoon kun je je bedrijf vertegenwoordigen en in de kijker zetten. Ook zijn er de bedrijfspagina’s waarmee je je bedrijfs rechtstreeks in de spotlights kunt zetten.

Met LinkedIn kan je:

  • Jobs aanbieden of solliciteren voor een job;
  • Zakelijke meningen, content en ervaringen delen met medegebruikers;
  • Een netwerk opbouwen;
  • Adverteren;
  • Je bedrijf en/ of personal brand in de kijker zetten.

Instagram

Instagram staat voor visuele content en dat is overduidelijk eens je de app opent. Meer dan 1 miljard gebruikers gaan er op zoek naar inspiratie, mooie content of delen zelf content met hun vrienden en familie. Met kwalitatieve content en een sterke caption is de kans groter dat je als bedrijf of persoon gevonden wordt. Wat daar nog bij kan helpen zijn hashtags en stories. Daarom is Instagram een interessant kanaal, omdat er zoveel features zijn die kunnen bijdragen aan een groter publiek en waardevolle content. Bestaat je doelgroep uit millenials en Gen Z’ers? Dan is Instagram zeker een must.

Twitter

Boodschappen met nieuws, over updates, customer service,... Dat is waar Twitter rond draait. Het is een goede plaats om te interageren met (potentiële) klanten, hen te helpen wanneer ze je nodig hebben of updates uit te sturen. Actualiteit is key op Twitter, want er wordt altijd getweet op het moment van de gebeurtenis. Twitter is dus ook een erg handig kanaal.

Andere kanalen

Pinterest

Pinterest wordt eerder gezien als een zoekmachine voor inspiratie, dan als een sociale netwerksite. Gebruikers zoeken er met kernwoorden naar specifieke afbeeldingen om inspiratie op te doen. Outfits, designs, auto’s en interieurideeën zijn onderwerpen die het vaakst worden gezocht. Als bedrijf kan je je producten ‘tentoonstellen’ onder bepaalde categorieën die borden worden genoemd. Ook kan je er adverteren.

Youtube

Youtube is een online videokanaal met 1,5 miljard actieve gebruikers waar video content centraal staat. Bij het uploaden van kwalitatieve video’s en een goede caption worden video’s zo ook gemakkelijker gevonden via zoekmachines zoals Google. Video’s kunnen gaan over: updates, producten, de identiteit van een merk, interviews, ... of het kunnen ook gewoon dagelijkse of wekelijkse blogs zijn.

Snapchat

Snapchat is een goede tool, maar het is niet ideaal voor iedere business. Wil je er toch op inzetten? Zoek dan eerst uit of jouw doelgroep aanwezig is. Je kan het gebruiken om te interageren met je klanten en volgers, updates uit te sturen, nieuwigheden te tonen en te adverteren. De grootste groep gebruikers van Snapchat zijn millenials.

TikTok

TikTok is een enorme hype en kan misschien wel uitdraaien tot een blijvend sociaal kanaal zoals Facebook of Instagram. Toch is het net zoals Snapchat niet voor iedere doelgroep aan te raden. Ook zijn de gebruikers hier vooral millenials, maar omdat het terrein minder bekend is bij Gen Z, zijn er meer en meer nieuwe gebruikers vanuit die generatie. TikTok ondersteunt sinds kort ook advertenties.

Wil je meer weten over sociale kanalen? Of wil je een op maat gemaakte social media strategie? Of heb je gewoon een duwtje in de rug nodig? Geen nood, Accolade kan je hierbij perfect helpen. Stuur ons een berichtje via sociale media (want ja, ook wij zijn aanwezig op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter) of stuur ons een mailtje naar info@accolade.be voor meer informatie of een vrijblijvende offerte. Tot dan ?