Niet weten wie je doelgroep is

Bedrijven die willen beginnen met online advertenties vertrouwen dit vaak de eerste keer toe aan een interne medewerker zonder of met onvoldoende marketingkennis. Dat betekent in de meeste gevallen ook dat ze niet weten wie hun doelgroep is of hoe ze die groep op het platform moeten definiëren.

Op de meeste kanalen heb je de mogelijkheid om je doelgroep uitgebreid te bepalen aan de hand van demografische gegevens, zoals leeftijd, locatie en geslacht en zelf interesses, functies en pagina’s die deze mensen ook leuk vinden. En daar ligt meestal het probleem? Hoe weet je welke interesses jouw doelgroep heeft, of hoe oud deze mensen zijn? Vragen waarover je goed moet nadenken! Zit je vast bij deze vraag? Dan wacht je beter even met online adverteren tot je je doelgroep heel goed hebt gedefinieerd. Pas daarna kan je aan de slag.

 

De verkeerde doelstelling kiezen

Meer websiteverkeer, meer volgers of meer likes, meer mensen op je fysieke locatie krijgen … Allemaal doelstellingen die je kan kiezen bij het creëren van je advertentie. En er zijn er nog zoveel meer dan de voorbeelden die we net hebben opgesomd! Maak daarom eerst voor jezelf uit waarom je precies wil adverteren. Dit is een cruciale stap om over na te denken voordat je je advertentie opmaakt. Geen enkel idee wat het doel is van je advertentie? Dan heeft adverteren voorlopig geen zin.

 

Geen sterke copy en call-to-action

Vaak hebben mensen niet voldoende aandacht voor de tekst van een advertentie. Ze willen er soms te snel van af zijn, maar dat is nefast voor je hele advertentie. Je tekst en de call-to-action zullen ervoor zorgen dat mensen je advertentie helemaal zullen lezen en/of doorklikken. Probeer zeker een meerwaarde toe te voegen aan je advertentie, bijvoorbeeld een tip of gratis download. Dat maakt je advertentie nog aantrekkelijker.

 

Slecht beeldmateriaal

Zou jij klikken op een advertentie met een onprofessionele, wazige foto of een filmpje dat niet goed in elkaar zit? Inderdaad, nee. Het beeldmateriaal van je advertentie is dé eyecatcher en moet mensen doen stoppen met scrollen of swipen. Daarna kijken ze naar de tekst en klikken ze eventueel door. Een goede foto, visual of video is dus het visitekaartje van jouw advertentie en dus erg belangrijk. Zorg voor een foto van goede kwaliteit met de juiste compositie, een visual die aanspreekt of een sterk filmpje.

 

Geen kennis van adverteren of het platform

Heel veel mensen beginnen te adverteren alsof ze het al jaren doen. Terwijl advertenties opmaken voor sociale media of zoekmachines best wel een vak is waar je veel kennis voor moet hebben. Wil je echt inzetten op online advertenties, maar weet je niet goed waar te beginnen? Schakel dan een professional in. Die doet het sneller en doeltreffender. Wil je het toch echt zelf doen? Doe dan eerst veel research op kennis te verzamelen voordat je aan de slag gaat.

Ondersteuning nodig bij het opstellen van een advertentie? Dan gidsen wij je graag 1-op-1 door de verschillende stappen en mogelijkheden. Of je kan je advertentie ook volledig door ons laten opstellen. Mail vrijblijvend naar info@accolade.be.