Het resultaat van sociale media?

Dankzij het digitale tijdperk zetten steeds meer bedrijven in op sociale media. Ze maken zich zichtbaar op allerlei kanalen en delen allerhande content. Ook actief zijn op sociale media vergt dus inspanningen. Maar het bepalen van je ROI wat sociale media betreft is echter geen koud kunstje. Toch mag je dit niet zo maar links laten liggen. Je mist immers belangrijke inzichten en houdt er misschien wel een financiële kater aan over.

 

Wat wil je eigenlijk weten?

Je sociale media analyseren is uiteraard enkel interessant wanneer er een strategie achter schuilt. Socialmediamarketing  doe je immers niet zomaar, er gaan steeds doelen mee gepaard. Wil je graag naamsbekendheid genereren of wil je liever mensen naar de website loodsen? Misschien wil je de betrokkenheid en het engagement van je klanten een boost geven of hen je product aansmeren. Wist je trouwens dat je doelen je niet alleen inzicht geven in de content die je zal delen, maar ook bepalen wat je precies zal gaan meten? Op basis van je doelen, bepaal je je key performance indicators (KPI’s). Deze variabelen geven aan hoe succesvol je bent ten opzichte van de doelen die je vooropstelde. Het zijn dus ook deze indicatoren die je op regelmatige basis zal opvolgen. We zetten de belangrijkste KPI’s even op een rijtje.

 

Bereik

Veel ondernemers kiezen voor sociale media om hun onderneming meer in de schijnwerpers te zetten. Of jouw zichtbaarheid nu écht een boost krijgt, weet je pas als je de volgende zaken meet:

  • Vind-ik-leuks op Facebook
  • Aantal volgers op Twitter
  • Aantal abonnees op Youtube

Om te weten of je stappen vooruit maakt, voer je deze metingen regelmatig uit. Op die manier kan je eenvoudig nagaan of je bereik toe- of afneemt over een bepaalde periode. Bovendien kan je het veel verder drijven en je bereik per post bepalen. Misschien genereert de ene post meer likes dan de andere. Maak vergelijkingen en haal er belangrijke inzichten uit. Het tijdsstip van publicatie of het type content heeft hoogstwaarschijnlijk een invloed op jouw bereik. Experimenteren maar!

 

Betrokkenheid

Een Instagramaccount met veel volgers betekent niet dat deze ‘fans’ ook actief betrokken zijn en bijgevolg engagement tonen. Bekijken of lezen ze je gedeelde content daadwerkelijk of scrollen ze gewoon lekker door? Sommige volgers klikken, lezen en reageren zelfs. Hou volgende indicatoren in de gaten om naar hun betrokkenheid te peilen:

  • Aantal views
  • Aantal kliks
  • Aantal comments
  • Aantal shares
  • Aantal retweets

 

Conversie

Investeerde je in sociale media om je verkopen een boost te geven? Dan ben je hoogstwaarschijnlijk benieuwd of die socialmedia-inspanningen werkelijk resultaat opleverden. Klikken je klanten door naar je website en gaan ze vervolgens over tot de aankoop? Door je conversie in de gaten te houden, kan je hier alvast hoogte van nemen. Gebruik hiervoor een conversiepixel!

 

Het échte werk: meten

Nu je precies weet wat je wil gaan meten, kan je aan de slag. Je socialemediakanalen opvolgen kan enerzijds via de platformen zelf. Vooral Facebook ondersteunt zijn gebruikers met een uitgebreid dashboard. Dankzij Facebook Insights en Analytics volg je de statistieken van je pagina op de voet. Ook Instagram doet niet onder en beschikt over tal van interessante gegevens en cijfers. Het vergt echter wel wat meer zoekwerk. Twitter en LinkedIn blijven op dit gebied een beetje op de achtergrond, wat niet wil zeggen dat je er helemaal niets mee kan aanvangen. Er bestaan immers eindeloos veel externe tools die je kan benutten om je statistieken in het oog te houden. Denk maar aan SocialPilot, Hootsuite, Sprout Social, … en ga zo maar door. Tot slot is ook Google Analytics een uitgelezen statistiektool. De applicatie is echter vooral belangrijk voor je website. Toch kan je er eenvoudig mee achterhalen in welke mate mensen doorklikken naar jou website vanuit je socialemediakanalen. Aangezien dat één van de voornaamste redenen is waarom bedrijven inzetten op sociale media, is Google Analytics vast en zeker een waardevolle tool.

Wil jij je socialemedia-inspanningen nauwgezet opvolgen en zo nodig bijsturen? Wij van Accolade helpen je graag. Mail vrijblijvend naar info@accolade.be