Algoritmes volgen je gedrag op sociale media

Laten we beginnen bij het begin. Een algoritme is een wiskundige constructie of formule opgebouwd uit allerlei componenten die op een bepaalde manier worden samengevoegd om een vooraf bepaald doel te bereiken. Facebook bijvoorbeeld streeft naar relevante content voor iedere gebruiker en dat spelen ze klaar dankzij hun algoritme. Misschien ben jij wel een grote sportfanaat, verslaafd aan sneakers en hou je van speciale bieren. Een paar foto’s liken, filmpjes bekijken en reacties plaatsen, en klaar is kees. Het Facebookalgoritme heeft je door en herkent bepaalde patronen. Binnen de kortste keren staat je tijdlijn vol met voetbal, bier en sneakers. Mission accomplished. Veranderen je voorkeuren of interesses over de tijd? Dan speelt het algoritme daar eenvoudig op in. Staat voetbal op een lager pitje en ben je helemaal weg van de nieuwe padeltrend? Dan zal je hoogstwaarschijnlijk filmpjes van topspelers en aanbiedingen voor rackets te zien krijgen. Slim allemaal, toch?

 

De code kraken en meespelen?

Het algoritme van je socialemediakanalen ontrafelen is allesbehalve evident. En net wanneer je denkt dat je het systeem volledig kan doorgronden, passen de makers van de sociale platformen iets kleins aan. Je bent weer bij af. Toch mag je niet bij de pakken blijven zitten, er zijn immers een aantal spelregels die altijd blijven gelden:

 

  1. Relatie

Het algoritme kijkt naar de relaties tussen profielen. Hebben jullie veel gemeenschappelijke vrienden? Liken jullie regelmatig posts van elkaar?

TIP! Raak bevriend met je doelgroep. Reageer op hun foto’s en like hun bijdragen. Misschien vinden zij jouw pagina ook leuk en zo gaat de bal aan het rollen …

 

  1. Vorm

Posts bestaan in alle vormen en maten. Toch beperken sociale platformen je bereik wanneer je een bepaalde vormgeving kiest.

TIP! Zoek uit welke vormgeving je absoluut moet vermijden. Op Facebook je afbeeldingen voorzien van tekst is bijvoorbeeld geen goed idee. Meer dan vijf hashtags toevoegen op Instagram is ook niet je slimste zet. Video is dan weer wel een aanrader voor zowel Facebook als Instagram.

 

  1. Interactie

Sociaal zijn is dé essentie van sociale media en wordt dan ook sterk beloond. Hoe meer interactie, hoe meer bereik je krijgt.

TIP! Ga met je volgers of vrienden in gesprek en onderhoud die relatie zorgvuldig.

 

  1. Timing

Timing is alles, wordt weleens gezegd. Ook onder andere Facebook, Instagram en LinkedIn dragen deze vuistregel hoog in het vaandel. Wist je trouwens dat je bericht slechts twintig minuten zichtbaar is voor een handvol volgers? Hoe meer reacties je op dat moment krijgt, hoe meer bereik je zal hebben.

TIP! Kies het uitgelezen moment uit om je bericht online te plaatsen. Hoe meer volgers op dat moment online zijn, hoe meer ze kunnen reageren en hoe groter je bereik uiteindelijk zal zijn.

Samen met Accolade de algoritmes bespelen? Ons team kent de kneepjes van het vak. Regelmatig posten, hashtags gebruiken en mensen taggen … Het is slechts een tipje van de sluier. Meer weten? Mail vrijblijvend naar info@accolade.be