Overslaan en naar de inhoud gaan

Is Google Analytics 4 nuttig voor jouw onderneming?

Google Analytics is dé tool van Google om makkelijk de resultaten van je marketing en website te meten, analyseren en bij te sturen. Via het dashboard krijg je heel wat informatie over:

• het kanaal waarlangs bezoekers op jouw website terecht komen;
• de pagina’s waar bezoekers afhaken;
• de populaire pagina’s;
• de pagina’s die conversie opleveren;
• hoe goed of slecht jouw Google advertenties scoren bij jouw doelgroep.

Onlangs kreeg Google Analytics een update naar een vierde versie. In deze blog ontdek je de vele mogelijkheden en kom je te weten waarom een Analytics account écht niet mag ontbreken binnen jouw onderneming.

Waarom moet je vandaag inzetten op Google Analytics 4?

Je meet conversie

Door doelen in te stellen in jouw Analytics account, kan je meten hoeveel bezoekers een actie hebben ondernomen op je website. Voorbeelden van doelen zijn: een offerte aanvragen, inschrijven op een nieuwsbrief of op een link klikken. Door deze zaken te meten, weet je welke weg bezoekers afleggen voor ze tot actie overgaan.

Koppeling met Google Ads

Ja, je kan meten hoe goed je Google advertenties het doen. Zo krijg je inzicht in de werking van advertenties, waarna je jouw website kan optimaliseren en aanpassen.

Helemaal gratis

Iedereen kan Analytics gebruiken: de software van Google is gewoon gratis beschikbaar. Als je Google Analytics optimaal inzet, kan dat ervoor zorgen dat je jouw doelstellingen makkelijker behaalt. Natuurlijk moet je er nog mee leren werken, maar daar bestaan genoeg hulplijnen voor.

Nieuwe mogelijkheden en betere analyses met Google Analytics 4

Via de analysehub van Google is het mogelijk om inzichten en statistieken met elkaar in verband te brengen. Die analyses gaan van het bepalen van je doelgroep, het filteren van gegevens en inzicht in de verschillende pagina’s tot een handig overzicht op de buyer journey van je klanten. Je ontdekt er dus op welke pagina ze doorklikken, waar ze converteren en wanneer ze je website afsluiten. Zodra je de resultaten geanalyseerd hebt, kan je die makkelijk in een handig rapport gieten.

Zoeken via een handige zoekbalk

De vorige versie van Analytics beschikte over een zoekbalk, maar in veel gevallen vond je toch niet wat je zocht. Geen gedoe meer nu. Dankzij de vernieuwde zoekfunctie vind je snel wat je nodig hebt en geeft Google suggesties op jouw zoekwoorden, zodat je nog sneller betere antwoorden vindt.

Event-driven model

Een andere aanpassing is de analyse van het websiteverkeer via een event-driven datamodel. De gegevens van de bezoeker die verzameld worden met cookies en het aantal sessies (de verzamelde gebeurtenissen zoals een download, een pagina die bekeken wordt) werden in de vorige versie al aan elkaar gekoppeld.

Maar nu meet Google een serie van events. Je komt als het ware te weten hoe een bezoeker van pagina één overgaat naar pagina twee en vervolgens op downloaden klikt. Scrollen door de pagina is bijvoorbeeld een event, maar ook klikken of downloaden vallen daaronder. Zo krijg je een goed zicht op hoe jouw website leidt tot conversie en kan je hier makkelijk op inspelen.

Eenvoudig doelgroepen beheren

Het wordt ook eenvoudiger om doelgroepen te maken op basis van wat bezoekers deden op je website. Aan de hand van die gegevens groepeer je mensen die waarschijnlijk binnen een aantal dagen zullen terugkeren en mensen die dit waarschijnlijk niet gaan doen.

Ook de bounce rate wordt aangepast. Zo weet je niet enkel waar de bezoeker afhaakt, je kan ook zien waar bezoekers engagement aangaan met je website en hoe lang dat engagement duurt. Dit is uiteraard veel interessanter dan het moment kennen waarop ze afhaken.

Ben je klaar voor Google Analytics 4?

Er zijn uiteraard nog veel meer voordelen en nieuwigheden verbonden aan Google Analytics 4. Ben je overtuigd van de opportuniteiten die Google Analytics 4 biedt voor jouw onderneming? Zet snel je account op en ga ervoor! Heb je hier hulp bij nodig of weet je niet hoe je de resultaten moet interpreteren? Laat het ons even weten via info@accolade.be en we helpen je graag analyseren en optimaliseren.