1. Maak de tekst niet te lang, maar ook niet te kort

Eigenlijk is het heel simpel. Zoek de gulden middenweg. Als je post te lang is, haken mensen af. Is je post te kort, dan krijgen ze vaak te weinig informatie en komt het over alsof je er geen tijd en moeite in steekt. De aandachtspanne van de gemiddelde medemens is kort, maar over sommige onderwerpen krijg je graag wat meer informatie. Zeker als het onderwerp je interesseert. Maak de post dus kort en krachtig, maar zorg dat er genoeg informatie in verwerkt is.

 

2. Gebruik voldoende witruimte

We kunnen het belang van witruimte niet genoeg benadrukken. Te weinig witruimte maakt je tekst onoverzichtelijk en zorgt ervoor dat lezers snel afhaken. Witruimtes laten tussen zinnen en titels is nuttig om een lezer tot het einde te boeien. Niet iedereen leest immers de volledige tekst van begin tot eind. Maak een tekst dus ook scanbaar. Hoe je dat doet? Gebruik tussentitels, zet enkele woorden in het vet en maak de teksten niet te lang. Zo ziet je lezer meteen of het artikel interessant is en houd je de aandacht veel langer vast.

 

3. Emoji’s versterken je boodschap

Een lachend gezichtje 😊, een stuk pizza 🍕, een pingpongpalet 🏓 of een duimpje omhoog 👍. Emoji’s beelden letterlijk uit wat je wil zeggen en versterken je boodschap. Met een emoji kan je de aandacht trekken en opvallen tussen andere posts. Zo weet je lezer wie je bent en herkent hij of zij je tone of voice. Denk wel goed na vooraleer je een emoji plaatst, want je wil natuurlijk niet dat je post daardoor aan kwaliteit of geloofwaardigheid inboet!

 

4. Kwalitatief beeldmateriaal is professioneel

Een professionele post bevat informatie die je doelpubliek verwacht. Maar ook kwalitatief beeldmateriaal mag niet ontbreken. Onze gouden regel? Professionaliteit = key. Het is belangrijk dat je post er niet amateuristisch uitziet, want dan haakt je lezer heel snel af. Hoe je dat doet? Plaats een foto in hoge kwaliteit bij je tekst of entertain je volgers met een video. Wat je ook kan doen, is enkele leuke kleuren of grafische elementen verwerken in een visual, in lijn met je huisstijl. Op die manier ben je herkenbaar voor de lezer en legt hij snel de link met jouw bedrijf.

  

5. Een call-to-action stuurt de lezer aan

‘Lees snel verder’, ‘Bezoek onze website’, ‘Wat is jouw lievelingskleur?’. De fameuze call-to-action die in geen enkele post mag ontbreken, neemt vaak een van deze vormen aan. Plaats een websitelink onder je post of stel een vraag om te interageren met je publiek. Die interactie zorgt er niet alleen voor dat mensen sneller geneigd zijn om te klikken op je link, daarnaast blijf je relevant. Op die manier hou je het algoritme te vriend. Hoe vaker je lezer in interactie treedt met wat jij plaatst op sociale media, hoe vaker je post wordt weergegeven.

screenshot

<-- Wij geven alvast een laatste voorbeeldje!

Zit je nog met vragen of heb je geen idee hoe je moet beginnen aan een goede post?