Skip to main content

FAQ

Vertalingen

Wat is een beëdigde vertaling?

Een beëdigde vertaling wordt altijd gemaakt door een beëdigde vertaler. Zo’n vertaler heeft een professionele eed afgelegd voor de rechtbank. Na die eedaflegging is hij of zij bevoegd om officiële documenten te vertalen, te voorzien van een stempel, handtekening en beëdigingsverklaring. Die zijn essentieel om een geldige beëdigde vertaling te verkrijgen. Ten slotte moeten het originele document en de vertaling aaneen geniet worden.

Een beëdigde vertaling geeft rechtskracht aan een document in een vreemde taal.

Wat is het verschil tussen een vertaling beëdigen en legaliseren?

Een document dat bij een officiële instantie moet worden voorgelegd, zoals de overheid, een bank, notaris of rechtbank, moet vrijwel altijd beëdigd zijn. Dat betekent dat de vertaling ervan door een beëdigde vertaler werd uitgevoerd. Dat alleen is niet voldoende. De vertaling moet ook een stempel en verklaring van de beëdigde vertaler bevatten. Zo geeft de vertaler aan dat de vertaling waarheidsgetrouw is. Tot slot moeten het originele document en de vertaling aan elkaar geniet worden.

Soms is een beëdigde vertaling niet voldoende, bijvoorbeeld voor een huwelijk in het buitenland of voor een verhuis naar een ander land. In dat geval moet de beëdigde vertaling ook gelegaliseerd worden door een officiële instantie, meestal de rechtbank, maar soms ook een ambassade of andere overheidsdienst. De legalisatie door de rechtbank houdt in dat de rechtbank bevestigt dat de vertaling effectief werd uitgevoerd door een beëdigd vertaler.

Kunnen jullie elk tekstgenre vertalen? Hoe hebben jullie die kennis in huis?

Ja, dat kunnen we! Doorheen de jaren bouwden we een uitgebreid netwerk van vertalers op. Die hebben elk hun eigen expertise en vertalen enkel naar hun moedertaal. Zo kunnen we een beroep doen op een zeer brede vertaalkennis.

Wat is de levertermijn van een vertaling?

Voor maximaal 500 woorden mag je rekenen op één dag. Eén van onze native vertalers stelt een vertaling voor je op en een proeflezer leest alles nog eens na. Als dat niet snel is!

Hoeveel kost een vertaling?

De prijs voor vertalingen naar courante Westerse talen komt neer op 16 cent per woord. Als sommige woorden uit de tekst herhaaldelijk vertaald moeten worden, komt dat op 5 cent per woord.

Vertalingen naar exotische talen kosten 22 cent per woord en voor herhalingen betaal je 7 cent per woord.

Voor een beëdigde vertaling mag je rekenen op € 40. Een gelegaliseerde vertaling kost € 75.

Wat is de werkwijze bij vertalingen?

Je stuurt een mailtje naar info@accolade.be met een bewerkbare versie van de tekst die je wil laten vertalen. We denken dan aan programma’s zoals Word, Excel, IDML, TXT of PowerPoint. Onze projectbeheerder beantwoordt je mailtje binnen de twee uur: ze maakt een offerte voor je op en zoekt een geschikte vertaler voor jouw tekst. Zodra ze de juiste persoon gevonden heeft, laat ze je weten wanneer je de tekst terug mag verwachten.

De vertaler gaat aan de slag en vertaalt jouw document met de grootste zorg. Wanneer de vertaler klaar is, gaat de vertaling door naar een proeflezer. Op die manier vermijden we fouten. Zodra de tekst gefinaliseerd is, ontvang jij de tekst in je mailbox. Volledig in dezelfde lay-out zoals je die aan ons bezorgde, maar in een andere taal.

Copywriting

Hoe weet een copywriter wat hij moet schrijven?

Voor we beginnen te schrijven, stellen we je heel wat vragen. We willen weten wat jouw core business is, hoe je ideale klant eruit ziet en wat jij beter of anders doet dan de concurrentie. Heb je al een website of andere content? Super! Dan vragen we je om die zeker te bezorgen.

Daarna stellen we gerichte vragen over de tekst die je nodig hebt. We peilen daarbij ook naar de tone of voice, want die moet écht goed zitten.

Meer weten over een goede briefing? Lees dan onze blog!

Hoe werkt een copywriter zich in alle onderwerpen in?

Briefing, briefing, briefing! Geen onderwerp is te moeilijk voor onze copywriters. Zij stellen vragen tot ze helemaal begrijpen waar jij het over hebt, hoe je tekst er moet uitzien en wat je aan je doelgroep wil vertellen. Hoe technisch of hoe specifiek een onderwerp ook mag zijn: een tekst is pas een goede tekst wanneer iedereen begrijpt waarover die gaat. Heldere en klare taal, dat is waar onze copywriters iedere dag voor gaan. Gaan jouw teksten over een heel specifiek onderwerp? Dan gaan de copywriters op zoek naar betrouwbare bronnen om diepgaandere kennis te verwerven. Elke copywriter werkt zich in het thema van de tekst in, vooraleer hij of zij aan het schrijven slaat. Enkel zo kunnen copywriters de informatie neerschrijven die voor jouw doelpubliek relevant en interessant is.

Als zij zich na de briefing niet comfortabel voelen bij een bepaalde opdracht, zullen zij dat ook eerlijk zeggen.

Kan een copywriter alle soorten teksten schrijven?

Een copywriter kan alle soorten teksten schrijven. Alles hangt af van de info die hij of zij doorkrijgt tijdens de briefing en de wensen van de klant. Wanneer een copywriter twijfelt of hij of zij de geschikte persoon is voor een bepaalde opdracht, dan zal die dat ook eerlijk laten weten en de opdracht weigeren.

Het is niet noodzakelijk dat een copywriter ervaring heeft in specifieke vakgebieden om bepaalde teksten te schrijven. Het kan net goed zijn dat hij of zij minder van het onderwerp afweet: zo verkrijg je een heldere uitleg die ook voor buitenstaanders duidelijk is.

Hier vind je meer informatie over de tekstsoorten waar onze copywriters zich graag in verdiepen.

Waarom een beroep doen op een copywriter?

Schrijven: het klinkt makkelijker dan het is. Een copywriter hanteert niet alleen correcte spelling en juiste grammatica, hij of zij weet ook hoe een goede tekst is opgebouwd.

Verder merken we ook dat het als zaakvoerder soms moeilijk is om zelf te schrijven over de dingen waar je elke dag mee bezig bent. Omdat je zo dicht met je neus op je business zit, is het niet makkelijk om hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden of verval je te snel in vakjargon dat niet iedereen begrijpt. Of misschien vind je gewoon de tijd niet om teksten op papier te zetten? Wanneer je de hulp van een professionele tekstschrijver inschakelt, gaan de zaken een pak sneller vooruit en kan je focussen op wat er echt toe doet: je eigen business.

Ten slotte kan je er ook zeker van zijn dat alle teksten die een copywriter schrijft, nog eens nagelezen worden door een tekstrevisor.

Wat is een copywriter?

Een copywriter is een professionele tekstschrijver die gespecialiseerd is in het schrijven van wervende teksten. Daarbij respecteert hij of zij de huisstijl en de terminologie van jouw onderneming. Een copywriter kan je helpen om brochures, mails, uitnodigingen, flyers, websites en nog veel meer te schrijven.

In eerste instantie zal een copywriter je heel wat vragen stellen. Eerst leert hij of zij jouw bedrijf wat beter kennen en toetst die af wat je precies nodig hebt. Vervolgens krijg je een offerte. Keur je die goed? Dan volgt nog een diepgaandere briefing over de specifieke inhoud van jouw opdracht.

Daarna schrijft een copywriter een eerste versie van de teksten. Ten slotte krijg je de kans om gerichte feedback te geven en gaat de copywriter opnieuw voor je aan de slag.
Een copywriter is pas tevreden wanneer jij dat ook bent.

Welk budget heb ik nodig om een volledige website te laten schrijven?

Deze vraag krijgen onze copywriters erg vaak te horen. En ze kunnen er eigenlijk niet meteen op antwoorden …

Alles hangt af van je website en hoe die er zal uitzien. Voor we een offerte opmaken, bellen we je even op en toetsen we af of je al een structuur van de website voor ogen hebt. Nee? Geen probleem, dan overlopen we alles samen en geven we advies.

Daarna maken we de offerte op volgens het aantal pagina’s dat op je website zal komen. We maken een schatting van het aantal woorden per pagina en de tijd die we nodig hebben om de teksten uit te schrijven. Zo kunnen we een correcte offerte voor je opmaken.

Wat is een goed persbericht?

Een goed persbericht bevat nieuwswaarde. Het is een kant- en klaar verhaal dat de pers meteen kan overnemen voor publicatie. Met een persbericht kan je snel heel veel mensen bereiken, zonder ervoor te betalen, maar dan moet het natuurlijk wel goed geschreven en relevant genoeg zijn. Ook al is het dus je doel om je diensten of producten in de kijker te zetten aan de hand van een persbericht: het mag absoluut niet commercieel opgesteld zijn.

Online marketing

Wat is content marketing?

Je doelgroepen informeren met kwalitatieve content waar ze écht naar op zoek zijn, dat is contentmarketing.

Wat zijn de kosten om te adverteren op sociale media en zoekmachines?

De kost voor een advertentie betaal je altijd rechtstreeks aan het kanaal waarop je wil adverteren. Kies je bijvoorbeeld voor een advertentie op Facebook? Dan bepaal je eerst het budget dat je daar dagelijks aan wil besteden en betaal je dat daarna rechtstreeks aan Facebook.

Onze online marketeer kan je helpen om de advertentie op te maken en alles correct in te stellen. Daarvoor moet je rekenen op minstens € 100 per advertentie.

Kan ik ook bij jullie terecht om een huisstijl te laten ontwerpen?

Volledig nieuwe huisstijlen ontwerpen doen wij niet … nog niet 😉

We helpen je wel graag met de opmaak van documenten waarvoor al een huisstijl beschikbaar is. Ligt je huisstijl nog niet vast, maar weet je wel welke kleurcodes en letterypes je graag gebruikt? Dan kunnen we je ook verder helpen.

Bieden jullie ook pakketten aan voor marketing?

We helpen je snel verder met eenmalige opdrachten, maar kunnen je zeker ook een pakket aanbieden.

Sociale media: we stellen een content calendar voor je op. We overleggen op welke kanalen je best aanwezig bent en bepalen samen de frequentie waarmee je wil posten. Eén keer per maand belt een van onze copywriters je op om de inhoud van de calendar te bepalen. Zodra die alle posts geschreven heeft, geef jij nog eens feedback en dan plant onze online marketeer alles in.

SEO-pakket: om ervoor te zorgen dat de inhoud op je website relevant blijft voor zoekmachines kan je opteren voor een SEO-pakket. Dan voeren we elke zes maanden een nieuwe zoekwoordenanalyse voor je uit en bezorgen we je elke maand een blog met een bijhorende post. We schrijven dan over onderwerpen die relevant zijn voor je doelgroep … en voor Google.

Digitale marketingstrategie: klaar om samen op zoek te gaan naar jouw doelgroep en uit te zoeken waar die écht van wakker liggen? Waar staat je merk voor en wat zijn de opportuniteiten voor jouw communicatie?

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Zoekmachines houden er enkele regels op na. Aan de hand daarvan bepalen ze welke sites hoger ranken wanneer je bepaalde zoekwoorden intypt. Dankzij SEO kan je daar handig op inspelen. Sommige woorden worden nu eenmaal vaker opgezocht dan andere. Wanneer je die kent, kan je die verwerken in je websiteteksten. Zo zal jouw website hoger scoren wanneer internetgebruikers een zoekwoord intypen dat aansluit bij jouw business.

Wij kunnen een zoekwoordanalyse voor je uitvoeren en aan de hand daarvan schrijven we websiteteksten en blogs.

Hoe gaat een zoekwoordanalyse in zijn werk?

Eerst luisteren we naar jou. Wat is je core business? Waar ben je elke dag mee bezig? Wat verwachten je klanten?

Daarna stellen we een lijst op van begrippen waarvan we vermoeden dat jouw klanten er geregeld naar op zoek gaan. Daarbij mag jij ook gerust input geven: op welke manier zoeken jouw klanten het vaakst naar jouw diensten of producten in zoekmachines? Aan de hand van onze lijst en jouw lijst gaan we verder.

Onze online marketeer haalt alles door een zoekwoordentool en krijgt op die manier een overzicht van de meest voorkomende zoekwoorden. Daarna maakt ze een verslag op en krijg jij een duidelijk beeld van hoe jouw klanten naar jouw diensten zoeken.

Wat is jullie werkwijze?

Hoe groot of hoe klein je vraag ook is: het eerste wat we doen is luisteren. Daarna denken we steeds na wat de beste oplossing is voor jou en je onderneming. Onze copywriters en marketeer gaan geregeld in overleg en komen zo tot leuke ideeën en correct geschreven content.

Ik heb een vraag over marketing of social media, maar ik heb geen nood aan een hele strategie.

Snelle antwoorden op praktische vragen zijn helemaal ons ding!

Een eenmalige nieuwsbrief uitsturen? Een vacaturetekst opmaken? 4 posts voorzien op sociale media omdat je een maand op vakantie bent? Het is allemaal mogelijk. Wij schakelen altijd snel, waardoor je zonder zorgen je werk uit handen kunt geven.

Ook voor tips ben je bij ons aan het juiste adres. Geen idee hoe je een mooie visual opmaakt of een heldere brochure uitwerkt? Stuur ons je vraag door en we beantwoorden die met plezier.

Hoe uitgebreid is een marketingstrategie?

Een marketingstrategie gaat van a tot z. We starten bij het begin en kijken naar de basis: wie is je doelgroep, wat zijn je doelstellingen en waar staat je merk voor? Welke kant wil je uit met je marketing? We leggen samen doelstellingen vast. Door met de strategie aan de slag te gaan, wordt duidelijk hoe je die doelstellingen kan bereiken. We gaan op zoek naar de gepaste kanalen en de juiste formats om dat te doen. We bepalen welk soort content nodig is en hoe we die kunnen verdelen. Samen bespreken we welke resultaten er belangrijk zijn en hoe we alles meten. We plannen geregeld een overleg in om samen tussentijds te evalueren.