Coronacrisis versnelt gebruik van digitale kanalen

De coronacrisis heeft de digitale trein alleen maar versneld. We moesten verplicht gaan telewerken en online les volgen, waardoor we massaal meer meetingapps gebruikten. Daarnaast shopten we vaker online. Ook nieuws- en online bankingapps maakten een grote opmars. Helaas werd ook de bestaande digitale kloof nog groter. Bijna elk Vlaams gezin beschikt vandaag over een digitaal toestel. Maar wat blijkt? Nog steeds niet iedereen beschikt over de juiste kennis en vaardigheden om de toestellen te gebruiken. Het digitale vandaag is er dus nog niet voor iedereen.

De mensen die wel volledig mee zijn met de technologie, blijken digitale jongleurs. Tv wordt niet enkel live gekeken, er wordt ook volop geëxperimenteerd met verschillende streamingplatformen. Op het vlak van communicatie gebruiken we vandaag verschillende apps om privéberichtjes naar elkaar te sturen. Messenger en WhatsApp zijn de grootste, maar ook via privéberichten op Instagram en Snapchat communiceren wij met elkaar.

 

Bijna iedereen gebruikt dagelijks sociale media

Sinds de uitbraak van COVID-19 in maart 2020 merken wij bij onze klanten een stijgende vraag naar online aanwezigheid op sociale media. En dat wordt ook door de Digimeter bevestigd: maar liefst 84% van de ondervraagde Vlamingen gebruikt minstens één chatdienst of sociaal medium. Binnen de verschillende leeftijdscategorieën is het opvallend dat 83% van de 45-65 jarigen actief is op sociale media. Zelfs 67% van de 65-plussers beschikt over een account. Wat de jongeren betreft, is zo goed als iedereen online vertegenwoordigd (98%).

 

Meest gebruikte apps

Adverteren op sociale media kan dus zeer effectief zijn. Facebook en Instagram zijn nog steeds de meest populaire socialemediakanalen om op te posten.

 

  1. Facebook

74% van de Vlamingen is actief op Facebook. Het is interessant om op Facebook actief te zijn om mensen te bereiken van elke leeftijdscategorie. Naarmate de mensen ouder worden, zijn ze minder actief op Facebook. En toch kan je nog heel wat senioren bereiken via Facebook. Maar liefst 60% van de 65-plussers beschikt over een Facebookaccount, 50% van hen gebruikt dat account dagelijks. Als we dan kijken naar de jongere leeftijdscategorieën, is gemiddeld 81% van de jongere bevolking actief op Facebook. Facebook is dus een ideaal kanaal om elke leeftijdsgroep te bereiken.

 

  1. Instagram

45% van de Vlamingen beschikt over een Instagram-account. De 16- tot 34-jarigen zijn het best te bereiken via dit kanaal. De oudere bevolking vind je niet meteen terug op Instagram, zij grijpen liever naar Facebook. Instagram is hét uitgelezen medium om op de hoogte te blijven van waar vrienden en familie mee bezig zijn, en voor wie beeld boven tekst verkiest.

 

  1. LinkedIn

20% van de Vlamingen is actief op LinkedIn. De meest actieve leeftijdscategorie is die van de 35- tot 44-jarigen (31%), met daaropvolgend de 25- tot 34-jarigen (33%) en 45- tot 54-jarigen (27%). De werkende klasse kan je dus zeker via LinkedIn warm maken met je posts.

 

TikTok wordt beduidend populairder

Ben je vandaag nog niet actief op TikTok? Dan moet je het toch zeker eens overwegen! Visuele platformen zoals Instagram en TikTok worden vandaag beduidend populairder. Wat nog meer opvalt? TikTok-gebruikers zijn zeer intensieve gebruikers. De tijd die ze spenderen op TikTok is veel langer dan de tijd die ze spenderen op andere kanalen.

Wanneer is TikTok voor jou interessant? Als je jongeren tussen de 16 en 24 wilt bereiken! Een video achter de schermen, een filmpje over je bezigheden of interesses? Op TikTok kan het allemaal, en je bouwt er bovendien een band op met je doelpubliek!

Meer weten over het nieuwste Digimeter-rapport? Neem dan snel een kijkje op de website van Imec.

Heb je daarnaast vragen over jouw sociale media of wil je zelf aan de slag met posten op Facebook, Instagram, LinkedIn of TikTok? Wij ondersteunen je graag. Laat van je horen via info@accolade.be en wij denken mee over jouw online strategie om gezien én onthouden te worden!

Ik wil contact opnemen!